fredag 20 november 2009

Upptäcker San Agustin


Det ska vara gott att leva" sjöng någon kvinnoröst precis nu. Tänk, här sitter jag i skjortärmarna kl. 23.10 svensk tid (22.10 lok. tid ) , på uteplatsen och lyssnar på Radio Viking 101,4 mhz. Världens bästa musikkanal, för oss 40-talister i alla fall.

Ja så är det. Kan bara instämma i låttiteln.






I morse smög jag mej ut på upptäcksfärd i omgivningarna innan Berit slog upp de ljusbruna ögonen. Har tydligen inte sett henne så djupt i ögonen, för jag trodde hon var som jag alltid är, blåögd.
Las Margaritas (gatan) försvinner ju upp i en spiral söderut och vi har tvistat vart den tar vägen. Jag trodde den gick ut till motorvägen GC 1, men det gör den inte enligt alla andra, så jag var tvungen kolla läget, för jag är van att få rätt.

Det är mycket trafik i rusningstid och det påstås att det är föräldrar som kör sina barn till skolan i bil. (hundratals). Ty det finns en skola där uppe på toppen. Och jag tror ta mej fan att jag får ge mej. (för första gången). Vad är det för trams ? I Sverige klarar ungarna att gå till skolan själva.

Men jag stretade hela backen upp i grus och sten, till San Agustins högsta punkt, Radio-TV masten. Där fanns utsikten. Hela Playa Ingles och hela San Agustin.

Absolut ingen kritik mot Spanjorerna. De är det bästa folkslag jag kommit i kontakt med. Språket är så vackert och (spanjorskorna). Ett gemensamt drag är att de pratar mycket bra spanska, och fort.
Men Gud vad hemskt, Anna berättade att 27 % av Kanarierna är arbetslösa. Jag frågade Anna lite om hur det är att ha bil här. Bensinen kostar bara 7-8 kr/l, men bilskatten är desto högre. 600 E för ett år.

Nu har vi börjat lära oss att göra ingenting och det har vi gjort idag, ingenting och tiden går fortare och fortare ju mindre vi gör. Bara drygt en vecka kvar. Idag var det t.o.m. för varmt att bada. Vi orkade inte gå till stranden.


Senare, i avvaktan på att vi skulle få gäster, Kerstin och Bengt från Sigtuna, som vi flög hit med och som bjöd oss i förrgår och som vi bjöd till oss idag på svarsvisit, klättrade vi den långa trappan upp till Polen, där vännerna Svenssons bor och ..................jo då, vi fann varandra och öltycke uppstod, t.o.m. så Berit tog med ölen i pooooolen.
Svensson själv utlöste en mindre tsunami, emedan Emi njöt av sin drink.

Hasta Manana
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar