torsdag 29 december 2011

Jag har fångat en Monark.


Hur många av er har sett denna Monark ?
3 mån. har vi varit här och några gånger har
vi sett fjärilar flaxa förbi. De har liksom letat efter nå´t att landa på.
Aldrig har de stannat för fotografering.
Har sett att de är i allmänhet större än hemma i Sverige.
Men en fjäril kan man inte få dit man vill. Bara att
stoppa ner kameran.

Monark (Danaus plexippus)



Igår flaxade den här skapelsen omkring här i nedre
 Flamboyan, ut och in på varenda uteplats och tillbaka
 igen, utan att hitta något värt besväret att landa på.
Men så fastnade den för vår Paraplyaralia, några sekunder.
Jag har ju alltid kameran i handen- och tro mej- jag lyckades
smyga mej på den så jag fick de här bilderna.
Men då måste man ha tur, för den minsta snabba rörelse, så...

Så har jag letat i Google m.m.vad det är för en juping.

Det är en Monark (Danaus plexippus).
Den har ca 10 cm vingbredd.
Den är sällsynt i Norden men har påträffats enstaka
gånger i Danmark och Sverige, men är mera
utbredd i sydvästra Europa.

Jag är oerhört stolt och glad över att lyckats fånga en
"spansk" fjäril här, en gång, på 3 månader.

Ni som följt min blogg flera år har ju sett många fjärilbilder
från landet i Östhammar.

Morsning så länge och
det finns bloggar på lager sedan igår.
Kommer någon mer i natt. (kanske)


Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar