söndag 11 december 2011

Fataga-Puerto de Mogán igen

Det var i fredags vi hyrde bil igen för en "sista" gång fara till älskade Fataga.
Britt som har en väninna från Västerås här och aldrig varit på GC skulle
säkert uppskatta att få se lite av landet (ön) utanför San Agustin,
tänkte jag och Roger spottade fram en Fiat Panda  genast.



Vi började igen på kyrkogården, som låg närmast under vägen till...
Det var lite snålblåst på morgonen som synes.
De har ju väldigt vackra "framsidor" på sina urngravar,
men jag känner inte för att min aska muras in i en
betonghåla. "Av jord är du kommen.........." heter det ju,
så då får det bli spridd i urnlund eller på annat sätt i jord.
Amen.

 
Så kommer man till utsiktsuppehållet vid Artedara.
Bedårande utsikt man aldrig tröttnar på !
Här ses då äntligen Anette mellan mina 2 Ben,
Britt och Berit



Det är svindlande hur långt man ser och man ser ibland en
"inföding" gå på en grusstig långt nere i dalen.

 
Jag bad en busschaufför ta det här fotot, så jag får visa
upp mej lite. Det är jag som syns titta fram bakom skylten t.v.
Ni vet att klicka på bilden för större bild ????
Det tar tillräckligt lång tid ändå att ladda upp bilder
med den dåliga uppkopplig jag har nu.
Men min ambition är att visa bilder på bloggen.


 
Utmed vägen finns många apelsinodlingar och vi såg
här att satt en skylt med namnet Hiper Dino på,
vilket jag tydde som att de sålde till matvarukedjan Hiper Dino



Här Fataga.
Det är inte mer än ca 4 mil hit från S.Agustin.
Fågelvägen närmre. Men det är svårt köra fågelvägen här.


En välkomsttavla vid torget.
Här har vi kommit fram till  Heladerian där vi köper
en god kaka som vanligt.

 
Anette är alldeles hänförd av platsen.
Feliz Navidad
Det är här vi köper kakorna.
När jag ser den här bilden, kommer jag att tänka på en
häpnadsväckande företelse på vägen hit.
Här är det uppför, men på ett ställe finns en
vägsträcka med en utförsbacke, som inte är utförsbacke.
Jag frikopplar bilen, stannar, står still och släpper bromsen.......
...så börjar bilen rulla baklänges, i utförsbacke.
Jag upplevde det fenomenet för många år sedan på Teneriffa.
Enligt källor jag hört skall det bero på omgivningen i naturen.
Man blir lurad tro det är utför.
Har du annan vetskap som läser detta, var snäll att kommentera.

Kanske jag inte kommer med mer ikväll p.g.a. tidsåtgången,
men det kommer mera från Fataga och konstnären och skulptören Luis Montull
i nästa blogg.
Morsning tills dess

Nu ska jag spela en yatsy med mitt B och f.ö.
har vi sett solen lysa med sin frånvaro i två dagar nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar