söndag 18 december 2011

En Het Nyhet och mest oväntad.



Efter att mina Ben, Berit och Britt varit ute på sin morgonpromis
hör jag Berit upphetsat ropa på mej på långt avstånd.
Sverker, Sverker !!!!   kom får du se något att fotografera.
Ahh vad då ? tyckte jag lite motvilligt förståss, som Ior då.
Min morgonpromenad i miniformat sov ju inne idag och nu var
jag i färd med att bädda och fixa frukosten.

- Vad är det ? hörde jag min röst säga.
- Jo, Paraplyaralian här ute blommar och det är många
 bin eller insekter på den.


Här är resultatet.
Det var helt oväntade scener som mötte mej. Massor av bin (spanska)
svärmade kring Paraplyaralian, som jag aldrig sett blomma....

....och var kommer alla bin ifrån och var har dom sina kupor.
Efter att ha googlat ett par timmar, har jag ändå inte säkert hittat
nå´t namn på de spanska bina. Men på något ställe uppfattade
jag att det var ganska ovanligt att de blommade.
(Paraplyaraliorna)


Här har jag lyckats fånga en som är på väg att landa.
Det är ovanligt och jag har egentligen inte särskilt bra
kamera för ändamålet.

När vi var på Tenerife för några år sedan kom vi nära
en större bisamling som hördes på långt håll.
Min pappa var biodlare, men det är ju en
helt annan sak.

Efter att ha spelat bort pengar på V 75  hos Lena, både mina och Britts,
bjöd Britt detta till trots på middag ikväll.....

......och vilken middag se´n !
Svenska Isterband med lingonsylt.
Berit har väl berättat att jag älskar det.
Jag fick det också när jag hade namnsdag, i november.

Skål och tack för nästa, Britt !

Engagerad Britt.
(nästan som Luis Montull)


Kvällens utsikt från en balkong.
Vi såg ikväll ett kryssningsfartyg, där ute på havet.
För några dagar sedan såg vi ytterligare ett oljeborrfartyg
sakta segla förbi mot ett provborrningsprojekt
mellan Marocko och Kanarieöarna.
Hemska tanke !
Himlen är svart och kvällarna ganska kyliga.
Stjärnorna syns tydligt.
Det här är väl Karlavagnen va ?
Och lite längre ner t.v. Mars, för den är ju röd.
Njaaaa ?

Äntligen läggdags........
Morsning alla vänner jag känner.

Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar