lördag 3 april 2010

Påskaftonen 3 april 2010






Det var inte påskafton igår, men de här 2 första bilderna är från promenaden igår. De här 2 liggande almarna i vattenbrynet, som i sitt centrum pekar mot centrum på Tranebergsbron med Traneberg och Minneberg på varsin sida om bron, blev hyfsat effektfull. (tycker jag)








Nästa bild visar hur isen kämpar för att överleva kommande sommar. Tyvärr förgäves. Idag är den redan ett minne blott. (Inte sommaren alltså, utan isen)





Påskaftonen, eller alltså Påskdagen, infaller den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen. D.v.s. någon gång mellan 22 mars och 25 april.
Helgen är alltså rörlig varje år till skillnad mot julen, eftersom Jesus alltid föds den 24 december varje år.
Tidigast kan påskdagen infalla 22 mars, senast var 1818. Nästa gång den infaller samma datum blir år 2285. Kom ihåg det !
Senast kan påskdagen infalla den 25 april, vilket den gjorde 1943. Det var det året jag föddes, men jag hade då ännu 21 dagar kvar i mammas mage.
Nästa gång påskdagen infaller den 25 april blir 2038. Då är jag 95 år.
Ni inbjudes härmed till påskmiddag på Krysshammarvägen i Solna den 25 april 2038.
Men allt det här om när påsken infaller visste ni säkert redan.
Påskfirandet hemma hos oss blev lite decimerat mot förr, p.g.a. av olika omständigheter.
Berits son hade i alla fall möjligheten närvara under måltiden. (Äggen blev lite för lösa) Men säg inget till kökspersonalen.
Berits barnbarn Daniel (21) som ivrigt studerar hur jag surfar runt på webben gjorde oss sällskap till han måste vidare till sin pappa söder om sta´n.
Den dekorativa skit..... snöhögen finns vid Solna Centrums busstorg. Hantverkare har tömt sågspån på en smältande snöhög. I bakgrunden, uppe på "slaktarbacken" syns ett urval av parkbänknötarna med varsin pava. Hoppas slaktarbacken får finnas kvar. Det är en oas på våren och sommaren, vitsippor gullvivor, liljekonvaljer och fågelkvitter. Hoppas också de på parkbänken uppskattar miljön.

Vem tycker om att se sej själv på bild ?
Inte jag heller. Men Berit har en förmåga att fånga mej så jag själv nöjer mej med det faktum att så här ser jag ut.


Morsning och .................jösses är klockan så mycket redan
?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar