onsdag 28 april 2010

Huvudsta-Skanstull 20 minuter

Idag skulle Berit till tandhygeinisten som härskar vid Ringvägen, en bit från Skanstull. Jag fick hänga med tyckte hon, så vi tog T-banan från Huvudsta vid 11-tiden och var vid Skanstull 11.20. Otroligt så snabbt man tar sej fram med tunnelbanan genom hela Stockholmsområdet.
Jag väntade vackert på henne under tiden hon plågades på rygg i tandläkarstolen. I närheten där på Ringvägen finns ett parkområde med parkstolar enskilt utsatta (ovanligt arrangemang, men bra om man vill vara för sej själv med tankarna en stund). Där läste jag gratistidningen Metro och solade mej. Årets första geting ville också läsa senaste nytt, men "stack" då jag försökte få fram kameran.
"Ville inte vara med på bild".


Den här stolen stod bredvid till vänster om där jag satt. Där kom en dam i 32-årsåldern och satte sej, rökandes 2 cigaretter under ivrigt pratande in the mobiltelephone. Döm om min förvåning när hon reste sej upp och gick !!!!! Hon böjde sej ner och plockade upp cigarettfimparna hon tidigare släckt på marken. Tog dom med sej till papperskorgen intill. Att det sedan låg många fimpar kvar, är en helt annan sak. Bra gjort ropade jag till henne, men hon hörde inte. Tänk om alla före henne som suttit där före, gjort samma sak, plockat upp fimparna. Då hade det inte funnits några fimpar alls där. Men det gör det.... tyvärr.
När Berit sedan anslöt, tog vi en tur ner till koloniområdet på andra sidan Ringvägen. Där spirar det och koloniägarna ser om sitt hus och trädgård. I bakgrunden ser vi Folksamskrapan och Johanneshovsbron.

Så gulligt.
Vi gick och gick som vanligt och gick till Gamla Sta´n, för att besöka myntmuséet
mitt emot slottet för att fråga om en mackapär vi (läs jag) köpt på Hötorget.


När vi passerar Järntorget i Gamla Stán tog jag en pratstund med Gamle Evert Taube, som står där och väntar att Gylldene Freden ska öppna. Men han var inte så pratsam. Solen störde honom uppenbarligen.



Vi kommer så småningom fram till Kungsträdgården, där vi investerar i var sin glass. De hade hjärta att begära 25 spänn för en kula i ett rån. Ifjol kostade det 15 SEK. Dom kan säkert höja till 30 kr och alla köper i alla fall glass där, för att som vi sitta i solen på en bänk i Kungsträdgården.
Nu är knopparna på väg att brist i de så vackra rosa Japanska körsbärsträden ????? som bildar allé där nu.
När jag tog den här bilden såg jag att det satt en dam bakom ryggen på Berit. Men tittar man på bilden nu ser det ut som om Berit satt framför en spegel. Damen bakom henne ser ut att vara Berits spegelbild.
Förresten....... ser du varför det inte kan vara en spegelbild ?????????





Avslutningsvis på vår väg åter hem till Huvudsta, passerar vi Hamngatan mitt emot NK. Där färdigställs nu spårvägsförbindelsen mellan Norrmalmstorg och Klarabergsgatan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar