onsdag 21 april 2010

Kronprinsessan frihetsberövas





Det har gått ihärdiga rykten om att Kronprinsessan Viktoria skulle berövas friheten i sommar, så jag beslöt att tillsammans med Berit undersöka saken närmare.
I söndags begav vi oss därför av till Hagaparken. Solen vräker sej över oss och Koppartälten i all sin prakt bländar vår ögon när vi närmar oss.



Där finns ett Haga Parkmuseum som är intressesant att besöka. Vi går vidare och ramlar nästan ner i den här "stenhögen" ni kan se på bild. Gustav III hade ju stora planer för Haga och det här skulle bli ett slott á la Versailles. Men jobbet gick sakta och G III:an hann bli mördad så slottet blev aldrig av.

Nu närmar vi oss Haga slott och där är sej inget likt längre. Vi möts av grävmaskiner, höga stålstängsel och en atmosfär av uppgivenhet bland många nyfikna söndagsflanörer.

Nu får vi gå långa omvägar runt Haga slott. Här har allmänheten fått gå helt nära slottet där Kungen och hans systrar lekte som barn.

Jag tror det var 1976 som Konungahuset avsade sej rätten till det för att istället upplåtas som gästboende när det var statsbesök i Konungariket Sverige.
Slottet byggdes åt Gustav IV Adolf i början av 1800-talet.








Men nu fick Fredde Reinfeldt idén att ge bort det till Viktoria och hennes blivande gemål Daniel af Ockelbo.

Dom tackade ja och skall nu leva härinne, instängda bakom tre meter höga stålstängsel.

Stackars människor. Gud vad glad jag är som har friheten att röra mej som jag vill och när jag vill.


Jag har egentligen inget emot Kungahuset, de stör mej inte så mycket, men så´nt här stärker inte min känsla för det.




Gissa om paparatzifotograferna kommer att hänga i knävecken i de kvarvarande träden, för att få bild på det nygifta paret.



Förresten läste jag att de kystes nu i Danmark när de uppvaktade Danska Drottningen på hennes 70-årsdag.

Aja Baja !

Berits dotter som bor på andra änden av Brunnsviken mötte upp oss och vi analyserade katastrofen vidare tillsammans.

Morsning och Goodbye Haga !

































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar