tisdag 13 april 2010

Konstigt att man lever


Egentligen är det konstigt att man lever, så farligt som allt är nu. Eller gör jag det ? Kanske en dröm eller synvilla ? Måste nypa till i armen ibland.
Igår var det en tandläkare som forskat och konstaterade att en person med färre än 10 egna tänder löper 7 gånger högre risk att dö en för tidig död i hjärtinfarkt, än en person med 26 eller fler egna tänder !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skuttade genast ut till badrumsspegeln när jag sett nyheterna: "Gapa stort" !
Det var som jag trodde.............Slutet är nära.

Man kan väl misstänka att den här tandläkaren behövde kunder. Laga, laga så länge det går, för någon annan förklaring till varför jag ännu lever kunde jag inte se. Inte så många egna tänder heller för den delen.

Så idag kom uppgifter om att lågenergilampor är livsfarliga på sikt. De utstrålar UV-strålning, (som solen) . Du riskerar cancer.
Att man kan dö om man får en bil i knät om man inte ser upp har jag räknat ut själv.

Apropå det förstnämnda kommer jag osökt att tänka på min farfar. Han blev 93 år och han hade garanterat bara en tand. Jag lovar, han var aldrig hos tandläkare och ingen annan läkare heller för den delen. Han ramlade i trappan hemma och bröt lårbenet, så han hamnade på sjukan i Linköping antingen han ville eller inte. Där fick dom bada honom och sedan rehabilitering på ålderdomshemmet i Stjärnorp. Men det tog slutligen knäcken på honom. Om det var badet eller att han inte kunde bo hemma där han bott sedan 1912. Han var en kraftkarl. Rak i ryggen och han kunde hantera en lie. Jag kan än idag höra ljudet när han brynte lien där på platsen. Han hade snits på det.
Glömmer aldrig hans bevingade ord, när pappa köpt TV 1956. Farför tyckte det var väldigt konstigt att man kunde se rörliga bilder i en apparat direktsänt. Då sa han:
"Det är mer invecklat än utvecklat"
Hur rätt hade han inte. Hade han levt idag hade han väl dött brukar jag säga.

Morsning Farfar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar