måndag 28 november 2011

Ta för f.. inte i mej !



Som sagt, vi åkte västerut från Tejeda, väg GC 210 genom
Artenara, ut till San Nicolás de Tolentino på västkusten
och så ner till Mogán, Puerto Mogán och så "raka" vägen tillbaka
till San Agustin. Körde bil 12 tim. Eller 12 horor som det heter på
spanska, eller ?



Så´na här kaktusar har ni sett många, finns lite
överallt. De bär en frukt som blir röd när den mognat.

Kaktusen heter Fikonkaktus. (Opuntia ficus-indica)
kommer ursprungligen från Mexico.

Läs mer om den på http://nyfikenvital.org

Frukterna finns att köpa och smakar sött och gott.

Men ge er inte ut plocka dem. I varje fall inte utan handskar.
En  gång för många år sedan, på Teneriffa, kunde jag inte stilla min
nyfikenhet. Jag ville se om de var röda inuti också.
Men Herre Gud vad jag fick lida resten av dagen. De har
små taggar, eller hullingar som fastnade på båda händerna
och kliade nå´t så för.........

Den här vägen var av lite sämre kvalité, smalare och om möjligt
krokigare, men om möjligt ändå vackrare.

Det finns flera sjöar, tror man. Men det är nog regnvatten som man
dämmer upp och förmodligen renar.

Gå nära när du fotograferar. Då kan det bli så här fint.
Glömt ta reda på vad den heter. Förlåt !



Det man ser nere i dalen är tält för odlingar utanför
San Nicolas. Det börjar skymma.

Stenen ser ut att ligga stadigt. Vore inte kul få den över sej.

Då är jag äntligen färdig med den resan och nu
har jag samlat på mej senare dagars stoff.
Med bättre åtkomst till Internet skulle jag hinna med bättre.
Nätterna är ju långa och sovrummet vill ju mitt Be ha.
Kanske räcker materialet till jag kommer hem.

Morsning så länge !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar