torsdag 13 maj 2010

Måste döda av barmhärtighet

Idag blev jag av barmhärtighet tyvärr tvungen avsluta en humlas liv. Hon eller han den stackarn hade fastnat i regnmätarens botten. Reflexmässigt undersökte jag om det regnat nå´t medan jag sov. En humla var det som fanns i botten. Den rörde sej så jag tömde ut den på blomrabatten för att se om jag kunde få fart på den igen. Emellertid är naturen egendomligare än jag visste.
Den stackars humlan var redan full med små (som kvalster) myrliknande insekter jag aldrig sett tidigare. De hade redan nästan tagit död på den stackarn. Var de kommit ifrån fattar jag inte. Är det typ likmaskar, som bara uppstår i människokroppen efter vår död ? Eller ?
Jag insåg motvilligt att livet inte gick att rädda på humlan, så jag satte foten på den och tryckte till för att avsluta lidandet.






Inte långt från den sorgliga platsen finner jag denna vackra och ganska vanliga fjärilen: Nässelfjäril (Nymphalis Urticae). Märkliga kryp egentligen. Så många arter det finns bara av fjärilar och så vackra de är !



Den här vackra Bollvivan (Primula Denticulata) visste vi inte ens att vi hade förrän vi såg att den blommade redan när vi kom hit för 2 veckor sedan.
Vi köper växter då och då varje år och slarvar med att notera ursprung o.s.v.
B.M. kom på att hon köpte den i Norrköping förra året, på Himmelstalunds loppis.
Himmelstalund för mej klingar lite ruskigt. Jag levde ju mitt första liv i Norrköping från 1964 0ch framåt. Just 1964 var det en utställning som kallades Nu-64. Då upplevde jag innebörden i total kaos eller vad det kallas. På den tiden var det ovanligt att det delades ut gratis korv eller hamburgare vid särskilt jippo. Det var så´n folksamling för den där lilla hamburgaren så det blev panik i folkvimlet och jag med min dåvarande fästmö, senare fru och blivande mamma till mina två döttrar kände panik. Det här var tiden då Beatles slog igenom.
Morsning Norrköping, vi kommer snart !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar