söndag 9 maj 2010

Äntligen





























Äntligen dags för vårens första auktion i Norrskedika.


Samtidigt var det allmän vårstädning på föreningens område.


Ledsamt nog har inte sambon körkort så jag fick offra mej och ta hand om ev. inköp idag.


Man kan faktiskt fynda, men det blir svårare och svårare för fler och fler "uppköpare" dyker upp så priserna stiger.
Auktionen äger rum utomhus vid lämpligt väder och det var väl meningen att det var idag. Men fy fasen vad kallt det blir efter 6 timmar ute. På bilden ser vi auktionisten Andreas Persson försöka kränga iväg en gammal kaffebryggare. Det som inte finns på de här auktionerna det finns över huvudtaget alls.






Här finns jordfräsar, cyklar, gamla resväskor och finfina grejer, men också lite skit som Andreas brukar säga.
Jag anstränger mej för att inte köpa skiten.
Idag blev inte så mycket köpt. En tavla av en norrländsk kostnär som gör motiv av färgat fårull från Norge. Såg en utställning för ett par år sedan av honom på Gräsö och de var dyra som f.
Fick den för 50 spänn. Köpte också ett ok. Precis lika som farfar bar vatten eller mjölk med. 70 SEK. Avslutningsvis köpte jag en låda för 10 spänn med massa skräp som går till tippen imorgon, men i den fanns en karott av gammal norsk tillverkning, som sålts på Tradera för 176 kr. Flera andra saker går säkert att sälja för en tjuga på loppis.

Berit ringde mej innan auktionen var slut och bad mej köpa hem en Coca Cola.
Vadå för undrade jag. Jag anade ugglor.
Jo det är så att efter arbetet på städdagarna så bjuds på korv och ölen får man betala en tjuga för och så lottar man ut drycker.
För 2 år sedan vann jag första priset, en helflaska, och idag vann Berit helflaskan.
Javisst var det duktigt ? Men hon hade också släpat ris i timmar och när jag kom hem var det varmt inne och senare även inombords. På bilden ses jag framför gäststugan bärandes med mitt ok, en Cola och en annan flaska.
Ps. Måste också berätta att vi tog hand om en liten Pilfink som ville in till oss i rummet när vi åt, men såg inte att det var en ruta emellan. Vi tittade ut på marken och såg att den levde och andades snabbt. Berit tog en filt och lindade in den i och lade den i en korg. Efter en halvtimme kvicknade den till och flög tillbaka till sina kompisar. Ds.
Morrnsnig och gooodbajj !


































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar