måndag 24 maj 2010

En sorgsen dag

Igår regnade det 32 mm vatten och idag var det kallt + 10 grader i morse, blåst och usch ja.
Regnvattentunnorna var fulla med vatten i morse. Vi tömde lite med hjälp av vattenkannor.
Men........ tyvärr satte vi inte på något skydd över. Brukar vara noga med det. Men när jag sneglade ner i tunnan senare såg jag nå´t yvigt flyta omkring.
Jävlars helvete, en av våra gulliga
ekorrar har fallit ner och drunknat.
Familjen hade 2 "barn" och det här var
en av föräldrarna.
Deras bostad var beläget mellan ytter och
innertak på "snickerboa"


Vi hade sedan en begravningsceremoni. Gullvivor

och liljekonvaljerna vi hade på bordet

fick bli en bädd i botten av graven.

Morsning och sov gott lilla ekorre.

2 kommentarer:

  1. I morse sprang en liten ekorre över vintervägen framför min bil.

    Jag körde inte fortare än femtio och jag styrde rakt upp i snövallen för att undvika ekorren.

    Ändå finns inte den lilla ekorren mer.

    De tio metrarna tillbaka till ekorren fick det att knyta sig i mitt bröst. Sakta lyfte jag upp det lilla livlösa djuret och lade henne på en snödriva i närheten.

    Så liten och så oskyldig. Aldrig hade du gjort någon något illa. Nu finns du inte mer och det är mitt fel.

    En bråkdel av en sekund var allt som krävdes för att släcka ditt liv. Jag är så ledsen för detta.

    Förlåt mig lilla vän och må du vila i frid.

    Ångerfull bilist
    Kalmar 9 dec 2010

    SvaraRadera
  2. Exakt samma tragiska öde drabbade en av "våra" ekorrar på landet. Fullt av små kösmärken på insidan av tunnan. Tänker på det då och då, trots att det var många år sen. Aldrig att mina tunnor är utan nät längre...

    SvaraRadera