fredag 3 juli 2009

Sibburatorn











Här är det dags igen att "sätta på" Sibburatorn. Berit tömmer i 1 kg socker extra, för att få upp volympocenten till minst 15 %.
Det är ju "yrsla" som gäller.
(av detta blir det bara vitt vin förståss)








Bild 2 föreställer Edqvist him self ute i prästkrage-fältet. Det här är en yta på ca 10 kvm där det tidigare stod en stor hasselbuske som bara skymde utsikten. En bussig bonne i omgivningen, som vi känner, alltså bonnen, grävde upp rötterna med traktatorgrävare och då blev det sår i marken som var fula. Då kläckte jag ide´n att så en påse med sommar blommor till en blomsteräng. Så nu kommer varje år prästkragar, blåklockor, klöver, m.m.
Det är inte utan en viss stolthet jag poserar i blomsterparadiset. Jag har fått intresset av min salig far, som älskade blomrabatterna hemma vid barndomshemmet. Han var lycklig när jag kom hem med familjen ibland. Då gick vi genom alla sorters rosor och andra växter han ömsint vårdade. Han berättade om dem och kunde alla latinska namn på dem också.
Nu är jag lika som han, jag älskar våra blommor. Det första jag gör, innan jag låser upp dörren när vi kommer ut till landet, efter att varit hemma en tid kanske, går jag runt och tittar på alla växterna. Hur de klarat sej, om det finns bladlöss o.s.v. Berit är lika dan, det är det som är så roligt.
Jag återkommer med mera bilder på rosor vi nyss köpt, efter att de "söta" råd- juren käkat upp det mesta.
Oj,oj,oj.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar