torsdag 8 november 2012

Woolbedparty San Mateo Del 2

Resans mål efter att vi förevisats de oumbärliga ulltäckena i Vecindario var ju San Mateo,
ett stycke inåt land nära Santa Lucia. Dit vallfärdar folk från alla håll. Bilköerna var långvariga, ungefär som på Krysshammarvägen i Solna i rusningstrafik.

Här fanns mycket av blommor, grönsaker, spännande
 smakupplevelser och så en del krafs i hörnen.









Här har jag nosat fram en lokal vinproducent, som
rekommenderade en rödvin årsmodell 2010 som
producerats i San Mateo.







Britt vill gärna vara med vid det högtidliga tillfället
när vi korkar upp.







Hallen var enormt stor







3 långa gångar med försäljning på båda sidor.
Ostar provsmakades också.






Britt har här fått en Tunos snittad så frukten är åtkomlig.
Tunos är frukten på en kaktus som växer överallt. Den röda
upptill, som säkert många sett.
Men gör inte misstaget som jag gjorde en gång på
Teneriffa. Stannade bilen för att se om de var röda inuti också.
Tog i dom med händerna och fick miljoner små taggar
på händerna som jag aldrig trodde skulle gå bort.






Här finns även en dansbana. Jag blev helt fascinerad av den
här mannen. Han rörde sej  knappt och blicken hade fastnat.
Bussen väntade så vi hann inte ta en dans.
Det gjorde Berit och jag däremot en gång på Teneriffa.
Vi halkade in på en spansk privatfest och de tyckte
det var exotiskt med ett svenskt danspar.







På hemvägen skulle vi göra ett stopp till. En gård som heter
La Molina, ett stycke från Telde. Här skulle finnas kor, jag
vet inte var, såg inga. Finns inte mycket bete här. Däremot
fanns ett par svarta grisar. Får man säga svarta ?






Här fanns som tur var även öl.








Så fanns också den fulaste varelse jag sett. Han riktigt skämdes
 över hur ful han var. Inte rörde han sej eller sa nå´t.








Så här ser dom ut Kaktusfrukterna. Köpte ett tiotal. På något
 sett får dom väl bort taggarna på dom. Men saftigt och gott.
Säkert jättenyttigt också.

Så slutar ullresan till San Mateo och som jag sa så var
resan värt alla 5 Eurona.


Det tar tid att komma ifatt bloggandet. Jag har på lager ankomsten
 av de norske björnerna med Hildemaj i spetsen.
Leif och Katjas ankomst som vi varit ute med.
Ikväll har nätverket varit snällt, men jag måste sova ifatt lite.

Imorgon är det dessutom säsongspremiär för"stenkastningsgänget"
på stranden utan för Don Gregory.

Morsning !

2 kommentarer:

  1. De där kaktusfrukterna är riktigt smaskiga tycker även vi.

    SvaraRadera
  2. Fråga min syster Birgitta vad hon tycker om kaktusfrukter på Teneriffa.
    Hälsa henne att hon skall gå och titta på kossorna utanför sjukhuset.

    SvaraRadera