tisdag 26 mars 2013

Våffeldagen / Vad är egoism ?





Återkommer en stund till gårdagens inlägg om hotet mot Råstasjön.
Här är en modell på hur man tänkt sej att långsamt, långsamt
strypa och kväva allt liv i och omkring den lilla sjön.

Jag blev i en anonym kommentar till gårdagens inlägg kallad egoist av en anonym
som inte vågar stå för sina åsikter. Säkert en person som springer runt sjön med
radiolurar med skrålmusik i öronen så han/hon/hen slipper höra näktergalen eller
koltrastens sång. Personen tycks även gå omkring med bindel för ögonen.
Om det är att vara egoist att värna om djur och natur i denna unika gröna lunga
i Solna, till glädje för alla Solnabor. Ja då är jag väl egoist då.
Men jag tillåter anonyma kommentarer från  personer som inte vågar stå
för sina åsikter med namn. Det skrämmer nog vissa.




En annan egoistisk åsikt är att det ser för
jä..... ut framför våra hus. Här en sträcka
på 50 m kantad med skräp.







Så till en mycket mer positiv bild på Våffeldagen;
En våffla med kaffe och värmande sol i inglasad balkong.
(Blev lite egoistisk där igen. Alla har ju inte inglasad
balkong)







En bit historiskt stångjärn från Leufsta Bruk, troligen slutet 1800-tal.
Loppisfynd.






Loppisfynd från i söndags vid Liljeholmen.
Sprit, en bok av Steffo Törnquist och
Heléne Tolstoy. Steffo som nyligen blev
världsmästare i drinkblandningsrecept
i USA.

Morsning !

Ps
Var är centerpartiet i Solna ? som alltid
värnat miljö och natur ?
Jo i knät på Granfalk (M),
Precis som på riksnivå.
Taburetter är viktigare än det egna partiet.
Det kallar jag egoism.
Punkt-Slut
Ds





6 kommentarer:

  1. Med risk för att bli kallad egoist, vill jag säga med anledning av trottoarbilden från Solna, att jag värdesätter de städpatruller som rör sig runt och försöker hålla efter allt skräp turisterna slänger omkring sig överallt här på ön. Ändå dräller det av papperskorgar!

    PS! Inglasad balkong! Nu blev uteliggarna avis! DS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte skriva just att renhållningen fungerar bra på t.ex. Las Margaritas. En renhållare drar en kärra med sej och plockar upp skit, men inte hundskiten Tom@s och det är inte turister som släpper hundarna lösa. Det ligger ofta hundskit mitt på trottoarer. Och det är inte bara turister som slänger burkar utmed Las Margaritas. Jag kan peka ut en som alltid har principen att slänga tomburken, trots att det finns papperskorg 10 m längre fram vid bron. Har sett det med egna ögon.

      Radera
    2. Ior, verkar plats för ett förtydligande. Jag syftade på bilden från Solna vid min jmf. med här. Och det ingick inte hundskit på bilden från Solna (vad jag kunde se), utan skräp i alla de former. Sen håller jag fullkomligt med om hundskiten på trottoarerna här. Där kan jag peka ut ett antal som inte bryr sig tyvärr. Mitt inlägg var egentligen bara ett försök att vara rolig i ämnet Egoist, inte skapa en debatt kring turister. Dessa finns i alla former, och mestadels är det inget som helst fel på turister. Har själv varit det i många år, och kanske jag räknas dit även idag?

      Radera
  2. Ja, renhållningsarbetarna gör ett fantastiskt arbete här på ön. Nog är det lite konstigt att människor först är starka och orkar bära omkring på både burkar, flaskor och glass men sen blir så svaga att allt faller ur händerna.

    I Kiruna, där jag bott mer än 30 år, fanns en fin sjö mitt i staden, med badplats och fiskemöjligheter. Det var verkligen fint. Sedan, i takt med LKABs utvidgade brytområden har sjön torrlagts bit för bit. Det känns sorgligt. Visst, däruppe finns sjöar i närheten och en del av sjön är ju kvar men alla människor kan inte ta sig dit.

    SvaraRadera
  3. Tycker det klankas lite väl mycket på turisterna på GC. Vad vore vi utan dem? Turismen är vår största industri.
    Och var går gränsen; är man turist om man stannar här kortare tid än en månad? eller om man inte pratar spanska? eller om man tar med Kalles Kaviar i resväskan?
    Nu stundar Påsken med årets strandlivsdebut för norra sidans öbor. Efter den helgen garanterar jag att städpatrullerna har fullt upp att göra. De om några missar ofta papperskorgen.
    Turister har alla vi svenskkanarier varit och jag tror inte vi skräpade ner mera då än vi gör idag då vi vistas längre tid på ön.
    Förlåt det här var lite utanför ämnet men jag brinner för turismen på GC.

    SvaraRadera
  4. Förtydligande: Mina rader om den plötslig svagheten som drabbar tex de som druckit en starköl, syftar inte specifikt på turister, kanarier eller svenskar, utan människor i allmänhet.
    Intressant fråga det där med vem som är turist. I år när jag är ledig, känner jag mig som en turist. Tidigare år när studierna tagit all tid, kändes turistlivet väldigt avlägset.

    SvaraRadera