måndag 25 mars 2013

Rädda Råstasjön




Som alla mina bloggföljare märker, så kommer mina inlägg med 
viss oregelbundenhet efter den 5 mars. Av förklarliga skäl.
Händer inte så mycket upphetsande saker och det är för kallt
att ta ut kameran. Snön ligger kvar och Reinfeldt håller tyst.
Vilket iofs är anledning att notera och glädjas åt.


Men så idag gav vi oss ut gåendes ända från Huvudsta till 
Råstasjön för att manifestera med facklor i handen att vi inte
vill ha någon bebyggelse vid Råstasjön.
En av Sveriges artrikaste fågelsjöar med en oersättlig natur
med rikt djurliv av många slag. 
Har du inte gått runt sjön tidigare, så gör det genast eller
vänta till det blir vår. (om det blir det)?



Jag kan inte för mitt liv över huvud taget förstå, att en enda
människa kan komma på tanken att vilja förstöra den miljön
genom att bygga 1.800 bostäder runt hela sjön.


Det här är bilder från i fjol. Här på den norra sidan
 är marken på våren helt övertäckt med blåsippor, här
kan man också se röda blåsippor och jag hittade även
vita blåsippor.
Det här vill snorungarna i stadshuset gräva bort.





Endast ett 50-tal meter från strandkanten har frivilliga
eldsjälar byggt ett eget naturreservat med olika anordningar
för att tillgodose djurlivet med mat året runt. Frivilliga !
Här samsas ekorren med talgoxen på matbordet.

De här träden vill snorungarna i stadshuset hugga ner !







En så´n idyll.
Solnabor, Sundbybergsbor, kommer hit för att promenera  eller
motionera runt sjön, just för att det är en idyllisk, unik
miljö. Den sista i Solna.
Det här vill snorungarna i Stadshuset ta ifrån oss.







Råstasjön idag. Istäckt och frusen.







Nu börjar människor strömma till vid sjöns nordvästra sida.






Här fanns en liten öppning i isen där fåglar som väntar på våren samlades och förväntade
att vår manifestation skulle hjälpa dom. Till höger vid strandkanten sitter ett
par hägrar och i bakgrunden syns "Vännerna arena".
Det här skandalbygget vill nu snorungarna i stadshuset finansiera
genom att sälja 1.800 bostäder. 







Facklor delas ut.







Värmande eld att tända facklorna med.






Vi blev fantastiska 250 deltagare som gick
 till positioner runt sjön, utom norra sidan
för att inte störa djurlivet där.












Meningen var att på var tionde meter skulle en fackla
lysa upp sjön. Lite religiöst kanske, men va då ?






Under tiden kunde jag knäppa den här bilden.






Återsamling efteråt. Det var en fantastisk uppslutning.
Det här ville inte snorungarna i stadshuset se.






Inte utan att man håller med hägrarna om det,
efter att ha frusit både fötter och händer den 24 mars.

Morsning !

Ps
Rädda Råstasjön !
Ds

4 kommentarer:

  1. Ytterliggare ett praktexempel på hur det går när fel personer får för mycket makt! Håller med dig Ior, hur kan man bara komma på tanken att bebygga detta område? Skål ta mig f..n!

    SvaraRadera
  2. Ytterliggare ett praktexempel på hur det går när de som redan har bostäder får för mycket makt! Bygg nån annanstans men inte här, tycker ni säkert. Egoismen kom före vårblommarna 2013.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du anonym, jag vet naturligtvis inte vem du är. De som bor någonstans har för mycket makt? Egoismen kom före vårblommmorna? Med höghus i backarna, vart ska vårblommorna ta vägen? För jag fråga dig? jag vet inte om du har några egena barn, men av ditt inlägg tycks det inte så.Till vad skulle du, om du nu har barn, vilja skicka ut dem till? En blommande natur med djurliv,eller till att pussa en asfalterad parkeringsplats någonstans i det sterila?
      Du, lite här och var i Solna finns det videbuskar. Folk gläds varje vår. Men varför ska folk vara glada? Djur och natur visas ju varje dag på tv. Bort med videbuskarna och folks glädje och låt oss asfaltera. Du anonym, jag önskar dig, av hela mitt hjärta, ett kallt och sterilt liv!

      Radera
    2. Var skall bostäderna byggas då?

      Jag har 3 barn.

      Radera