tisdag 5 februari 2013

Kan du tänka dej........


 
 
 
 
 
Kan Du tänka dej, att här föreslår ett gäng huvudlösa
politiker och tjänstemän i Solna att man ska bygga ett stort
 antal strandnära lyxbostäder vid Råstasjön.
En liten sjö med mycket artrikt och känsligt fågelliv.
Man har redan utsatt sjön för faror genom att bygga
skandalarenan Friends Arena bara ett par hundra meter ifrån.






Precis här, bland blåsippor, röda blåsippor och
t.o.m. vita blåsippor som finns här.
Mycket ovanligt växtliv här.







Berit och jag besöker området flera gånger
 om våren. Det finns promenadväg och motionsspår
runt sjön.






Titta här ! Här har naturvänner gjort ett område
till en oas för fåglar och andra djur. Det här trädet
 måste alltså bort. Se ekorren och talgoxen vid
samma matbord.







Eller vad sägs om dessa rådjur som finns här.








Man hoppades att den politiska majoriteten lärde sej en läxa när man byggde Arenan, som fick till följd att Solnas stadsdirektör åtalades och dömdes för korruption och att Kommunstyrelsens ordförande tillika kommunalråd tvingades avgå. För att inte tala om kostnaderna som vi Solnabor surt kommer att få stå för, jag lovar.

Man var så j.....  snabb att bygga arenan så man tänkte aldrig på infrastrukturen kring bygget.
Nu är trafikkaoset ändå värre i Solna. Finns inga parkeringsplatser för bilar och bussar.
Så i panik satte man igång och schakta för bussparkeringar utmed den känsliga Sjövägen
utan att ha fått tillstånd.
Jag har bott i Solna sedan 1989 och jag älskar att bo dä....r ? Men ? Nu skäms jag lite för Solna.

Solna blev stad 1943. Jag föddes 1943. Solna och jag blir 70 år i år........

........men släng förslaget om bostadsbygge vid stranden av Råstasjön i papperskorgen.  

Gör något !


Gå med i Facebookgruppen
"Rädda Råstasjön"


Morsning och goodbye !


Ps
Imorgon fyller min dotter år.
Ds

1 kommentar:

  1. Det är inte förvånande att politiker tar dylika beslut i svedala. Främsta anledningen är att de själva tjänar grova pengar på att sådana projekt genomförs. Och dessa politiker ska kallas "folkvalda" och representera "folkets vilja"........jo hejdu!

    PS! Grattulera dottern från oss DS!

    SvaraRadera