måndag 1 oktober 2012

Desperat moderat....så klart... eller Loppisfynd


Förra dagen (lördags) begav vi oss till Vällingby city för en runda på bakluckeloppis förståss. Trots innehavet av bil  så gjorde vi som Miljöpartisterna vill (jag med också), åkte vi kommunalt.
Det är ju så socialt mycket mer givande. Man ser oftast varje gång "typer" som inte passar
in i  ett mönster som ...........och det gjorde vi också. "Typer jag aldrig sett".


Vi kom nog bland de första, för alla slet och rev i flyttkartonger fulla med .......
....ja det är lite tröttsamt efter alla år med egen verksamhet i branchen, att se hur det packas upp tonvis med begagnade barnkläder, leksaker, kaffekoppar från Rörstrand och spruckna figuriner märkta "Import".
Men efter snabb entré och vid 5:e bordet föll mina ögon på denna skapelse. Hade aldrig sett
liknande. Vad kostar ? 350 spänn sa den mellanmedelålders damen.
"Hade jag inte sagt 500 kr, väste då mannen i hennes liv.
Jag satte ner den på  bordet igen, den var ju av gjutjärn. Måste vara gammal ser
man ju på "Patinan" !
Under tiden jag kliade mej på hakan och vinden rufsade om  i håret ? dök en annan intressent upp bakom ryggen på mej. Han tittade förtjust och beundrande på båtjävel innan han försiktigt återställde den till bordet. Då hade jag redan tagit upp plånboken och bläddrade bland hundralapparna som var reserverade för dagens affärer. Räknade snabbt upp 3 hundringar och räckte dom till mellanmedelåldersdamen utan att förmodade mannen i hennes liv märkte något.
- Har Du en påse spörjde jag den mellanmedelålders damen ?
- Jo sa hon och räckte mej en redan sprucken Konsumkasse. Nu börjar det regna..... Stackars dom här stackars säljarna. Vi besökare skyndade oss under taket till Clas Olsson.

Den här beskrivningen blev längre än jag tänkt, men den är värdefull, och i efterhand när jag kommit hem och Googlat på båten blev den än värdefullare.
Den är tillverkad i USA 1901, finns i ett ex. på Nordiska Muséet i Stockholm och en har sålts på Bukowskis för 2.500 SEK.
Nu var påsen på väg att spricka, så jag frågade "Clas Olsson" om jag fick köpa en påse, men det fick jag inte. Jag fick den.




Inte heller till den här bilden kan jag klanka på moderaterna för. Det är för mycket rött i den. Gu ske löv att det inte blir blåa löv.

 






Där på torget Vällinby C kunde vi klappa på en kamel. Berit (i sin nyinköpta jacka) håller sej på behörigt avstånd i början.






Här hittade vi ett snyggt köpcentra med toalett.






Här vilar jag ut i en parkbänk i björkskogen alldeles på torget.
(Jo jag vet att jag inte lärt mej kameran). Inte bästa skärpan i den bilden.
Inte fotografinnans fel. Hen rår inte för.




Hötorget i lördags, lite rött eller rosa.
Då kommer jag osökt in på att jag hörde vad Blåa partiet har för sej.

Moderaterna startar maratonkampanj.

Moderaterna öppnade på lördagen en rekordtidig valstuga på Norrmalmstorg i Stockholm. Stugan är en del av samtalskampanjen
"Hallå Sverige" som börjar nu och skall pågå fram till valet 2014.
Målet med kampanjen är att moderater runt om i Sverige ska genomföra totalt 900.000 samtal med människor och lyssna på frågor och önskemål.
"Det moderna är att prata med människor", sade Fredrik Reinfeldt (M) i en webbsändning som var kampanjens start.

Mina kommentarer:
Det här visar ju på moderaternas desperation inför kommande val då M ensamt måste bli större än S eftersom 2 små stödpartier riskerar att inte komma över 4 % spärren.

"Prata med människor"............vem har han pratat med hitills ? Förolämpling mot de som röstat på M, eller betraktas de inte som "människor". Är det modernt att prata med "människor" ? Jo för moderaterna skulle det nog bli modernt. Men på Norrmalmstorg !!!!!! av alla platser ???? Där rör sej väl mest "människor" från Strandvägen, Öfre Östermalm och det "vackra folket" nära Stureplan. Nej "människorna" finns i Fittja, Tensta, Rinkeby, Sveg och Norrköping och några i Skåne t.ex. Men det är lättast att prata med "människor" som redan är frälsta.

Morsning Fredrik säger en redan modern IOR.

(och idag är jag inte innehavare av bil längre)

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar