måndag 10 oktober 2011

Fotoskola m.m.



Det råder viss sysselsättningsbrist, mest beroende på att
det är för varmt att vara ute, utom då på morgonen.
Ingen natt hitills har varit under 20 + grader.
Max idag 29 +.

Därför tänkte jag ge några gratistips hur man
komponerar en bild. Man tänker inte så mycket
på det utan knäpper av bara.


Titta på den här klassiska soluppgången som
alla vill ha. Det här fotade jag i morse på ungefär
samma ställe som tidigare.




Oj då, solen är på väg upp, bäst att knäppa fort.
* Bredvid mej finns en palm.

Jag backar ca 2 meter och riktar in kameran så jag
får den här inramningen. Ger liv åt bilden

Backar jag 2 meter till så får jag den här
varianten. Välj själv.
Klicka på bilden för större bild.

Så efter frukosten var det dags att åter inhandla
 en del livsmedel på Hiper Dino i San Fernando.
Vi äntrade bussen och nu var det glödhett redan.
Apropå bussar så lär det vara kris med ekonomin
 för de här blå klassiska Global. Staten har
inte betalat ut de subventioner som de har rätt till.

Här äntrar Berit och Britt bamsesupermarket HiperDino.

Tänker kanske nästa gång köpa en sådan här
 5 liters Heineken med kran. Men det blir väl svårt kyla.
14,13 Euro för 5 liter.
Nä, jag fyllde på av de små 33 cl. Cerveca.
7 Euru för 24 burkar 4,8 %.



Här köar vi i kassorna. Mycket som ska skrivas, eftersom vi storhandlar för 60 Euro för gratis hemkörning till där vi bor.
Berit och jag lyckades pricka nästan exakt. 60, 73 E.

Det ser inte mycket ut, men det är en hel del oxfilé
i vagnen och..........det kostar pengar.
Vi har en hel del kvar ännu i frysen sedan förra gången.


De där "saftflaskorna" är någon annans.


Jag har drabbats av svåra mosquitosanfall
nästan varje dag. Värre än på bilden. Det kliar som f.n
men inga fän syns till.
Träffade Lena på Spar och hon rekommenderade
oss köpa en så´n här
Antimosquitosmaskin, så det gjorde vi.
Får se om det hjälper.


F.ö. händer inte mycket här mellan åren. Men det är hasta manàna.
Man har nyss invigt ett nytt fängelse på ön. Har kostat 114 milj. Euro och kan ta 1.200 fångar. De första 72 fångarna fraktades hit från fastlandet. Påminner lite om Singsing. Rymningssäkert.

Återkommer med mer info när jag läst nya Dag o Natt.

Imorgon lär det vara Spaniens nationaldag, men jag vet inte och har inte sett någon reklam för det.
Får se om det påverkar oss något.

Nu hör jag ljud från choppingcentrat, kanske har firandet börjat.

Morsning !


Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar