lördag 21 september 2013

Berättelsen om en teakspegel






Dags att göra bokslut....alltså över den här sommaren
som gått, nu när hösten gör sitt intåg med stormsteg.
Sommaren har varit fantastisk, vädret hr varit helt
otroligt bra. Solen har strålat som aldrig förr.
 
Alla som följer min blogg vet också att vi, Berit och jag
gjort 2 långresor i vårt vackra Sverige. Först till
Skåne (Trelleborg och Ystad), genom Blekinge till
underbara Kristianopel, Öland med både Långe Jan
och Borgholm. Så hem via Västervik och Norrköping
till Solna.
 
Lite senare en tredagars resa genom halva
Värmland, via Karlskoga där vi levererade en
cykel. Så till lilla Koppom där storheter som
 Lena & Enrique (normalt boende i San Agustin),
bor på sommaren.
Efter en mycket trevlig dag, kväll och natt där,
reste vi vidare till Arvika, Åmotfors (där min
farbror hade bott) och till Eda, där min farbror
och kusin ligger begravda. Över gränsen till Norge
där vi smakade på norska vildhallon
och till Sunne vid de vackra Frykensjöarna.
Övernattade på en underbar B&B.
Så åkte vi söderut till Selma Lagerlöfs  Mårbacka.
Mellan Sunne och Mårbacka stannade vi till vid
ytterligare en loppis..............

.............där vi bl.a. köpte en teakspegel  till ett, som
vi tyckte, bra pris. Kan vi säkert sälja till ett
pris 100 % högre...........










..................och det gjorde vi. Här kommer köparna, herr och fru Sjölander, direkt från Sundsvall, glidande på Krysshammarvägen, i sin Ford Fairline 500 Sunline 1957.









Pråmen som är 5,3 m lång och väger 1.830 kg får inte plats på en standardiserad
parkeringsruta. Här drar Tomas Sjölander till handbromsen.







Oh Herre Gud, vilken pärla. När jag blir stor ska jag absolut köpa en "Jänkare".










Nu är då teakspegeln från Värmland inpackad i bakluckan på en Ford Fairline
till ett 50-talssamlande par från Sundsvall.








Hej då Margareta och tack för affären. Håll ögonen öppna efter flera av våra
kommande 50-talsauktioner.








Ser ni solstrålarna, hör ni ljudet av en V-8  som glider ut Krysshammarvägen bort.

Ja det var berättelsen om en teakspegel
och en annons på Blocket.

Morsning !


Ps
Idag åker nog 28-åringen hem från stämman i Karlstad.
Hon kommer att gå till historien som den partiledare
som förde Centerpartiet ut ur Riksdagen.
Ds

Ps 2
Ni får scrolla ner lite för att se kommentarerna
för jag tog bort ett par bilder, som inte hade
med sagan att göra.
Ds 2

 



























 
 
 
 
 







3 kommentarer:

  1. Oj, en sån vill jag också ha när jag blir stor! Alltså bilen, inte spegeln.............suck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, när jag skrivit in kommentaren så är den enkel, men tittar jag lite senare är den dubbel? kan någon förklara?

      Radera
  2. Sitter här med ett leende och tackar för berättelsen. Spegeln sitter snart på vår vägg tillsammans med några fantastiska 50-talslampetter inköpta i Sundbyberg :)
    //Maggan och Tomas Sjölander

    SvaraRadera