onsdag 18 september 2013

Jag sitter som projektledare på Vattenfall .........




För en tid sedan gick jag förbi ett par, en (1) kille och en (1) tjej som stod
och samtalade i ett gatuhörn. De kände väl inte varandra särskilt väl.
Kanske bodde de grannar. Jag hörde tjejen fråga killen:
-Vad jobbar du med ?
-Jag sitter som projektledare på Vattenfall.
Hörde ni ? Sitter som projektledare. Sitter ?
Förr, en period i livet, var jag fotograf och inte satt jag då
som fotograf.
Han kanske menade att han sitter löst om projektet skiter sej.
 
I alla fulla fall var vi på vandring genom delar av "Söder"
i söndags och där Berit vuxit upp känner hon igen varenda gatsten.






Platsen heter Bryggartäppan och ligger i hörnet av
Gotlandsgatan och Brännerigatan.






Här har man gjort lärorik lekplats för barn på det som
tidigare var en fruktträdgård. Några päronträdd finns
kvar ännu.








Per-Anders Fogelströms böcker är
inspiratören till platsen. Här en modell
i miniatyr av Barnängens Textilfabrik
som låg i närheten.








Här finns modeller av en smedja, krukmakeri och ett
gammalt utedass m.m.








Påminner om Pippis buslekar på taken.








Så kommer vi till "Nackas hörna".















Här ser man hela skulpturen. Nacka skickar iväg en hörna och ni
ser bollen i bortre krysset.







Skånegatan med Södermannagatan
till höger.








Eldfängt gammalt trähus Bondegatan-Södermannagatan.








På Mosebacke stöter vi på August Strindberg.







Jag undrade länge vad i helsefyr det här var för något som
surrade över våra huvuden vid Mynttorget.
Jag vet. Vet ni ?







Konungen hade ju dansuppvisning med anledning av att han varit Kung
i 40 år. Han är där någonstans. Drottningen är den blå kappan till höger
där uppe, på väg in i slottet. Vi skyndade fort därifrån.


Morsning

Ps
Idag öppnades Riksdagen för sista gången med Reinfeldt som statsminister.

Stockholms Handelskammare vill begränsa möjligheterna för
allmänheten att överklaga kommuners byggplaner !!!!!!!!!!!!
Ds
 






3 kommentarer:

  1. Ingen aning om vad det var som surrade över era huvuden, men den ser märklig ut.

    PS! undrar om denna kommentar blir dubbel DS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det var en kamera monterad i en fjärrstyrd mackapär som for lite fram och tillbaka över huvudena på den stora folkmassan utanför slottet när Konung Karl XVI Gustav firade 40 år som statschef.

      Radera
    2. Stort tack för ditt förtydligande av vad som svävade över era huvuden! Jag läg klarvaken hela natten igår och funderade + hela dagen idag, men nu kan jag sova lugnt efter en stor whisky! Tack och gott natt!

      Radera