tisdag 15 januari 2013

På rymmen och polisen stoppar mej.


Idag skulle jag komma att rymma. Fick chansen när vi skildes vid "Donken". Berit skulle iväg för att köpa chickenbreast och jag hem som en vessla, slängde på mej bergsklättrarskorna och iväg som en annan vessla. 
Jag får ibland behov av att utforska omgivningarna på tu man hand med mej själv, om ni förstår ?

Nu ser jag ljuset i tunneln och månlandskapet öppnar sej.





Så plötsligt, trampar jag nästan på årets första tussilago.
Som jag sagt. Åker hem när tussilagon blommar.
Som tur var när jag tittar närmare.... det var ingen tussilago.
Så jag blir kvar ett tag till.







Nu är man verkligen ute i buschen igen. Det är så exotiskt.
Så nära men ändå långt borta.







Plötsligt hejdas jag av en hemsk syn. Vad i hela fridens namn
är det för skelett ifrån för djur ? Vad finns för djur av den här
storleken på Gran Canaria ?






Är det utdöda djur som levat här för miljoner år sedan, men
då hade det väl varit mumieferat.






Där borta ser ni en vit dörr. Det är ingången till det boende vi hänvisades till, när vi
inte kunde bo på Flamboyan längre. Visar bilder inifrån senare.






Så här bygger man broar i öknen. En stenmur inlindad i
nät, för att inte rasa samman när man går på den.






Otroligt hur växter kan klara sej utan vätska. Sedan vi kom i mitten av oktober har det kommit
lite regn en dag.






Jag klarar mej absolut inte utan vätska, så jag hade smusslat
 ner en Tropical i fickan.
Bilden har jag tagit själv, med vänster hand. Jag har inte
som Blondinbella råd att ha egen fotograf med mej varje steg
jag tar.







Har nog gått i cirklar, för plötsligt ser man Plinglé igen.






Tur jag tog med vätska, för som jag anade
var vattenrännorna torra.
Förr hade man odlingstrappor och ledde
regnvattnet i sådana här rännor.















Minns ni det stora svarta, blanka "bäret" på
en så´n här stam för en tid sedan ?
Nu vet jag, det blir en ny gren som växer ut.






Oh jösses och hoppsan. Är det en varg som
rivit en get. Jag ser nu att det måste varit
rester av en get jag såg tidigare.
Den här var inte helt förmultnad ännu.







Det ser läskigt ut. Men den måste väl självdött, för jag vet inga
 naturliga fiender till getter här.







Så upptäcker jag de här spåren i sanden. Kan det vara björn.
Men det finns bara i Norge. Många !







Plötsligt dyker det upp en hel skock med Gnuer.....






....eller getter kanske ?







Bilden skulle varit tidigare. I början av vandringen gick jag
bort mej totalt och blev tvungen att retirera och söka mej mot
motorvägen. Jag kom ner genom det meterhöga "gräset"
och gick motorvägen motströms. Men då kom en polisbil, signalerade,
stannade, satte på sirénen och blåljus. Backade mot mej
och ut hoppar 2 poliser, som berättar på flytande
spanska, att det är förbjudet att gå på motorväg.
Det är det nog, men jag gick inte på vägen, utan i diket, men
 dom ville jag skulle gå tillbaka.
Det ville inte jag, för 5 meter längre fram avsåg jag att kliva
 av motorvägen ner mot bergen.
De gav sej, men kollade noga mina förehavanden så länge
de såg mej. Tänkte slita upp kameran ur byxfickan, men då
hade dom väl sytt in mej.






Här en Gnuhanne







Nu börjar min skugga bli så lång att jag förstår det
börjar bli sent. Hoppas att det inte är för långt hem nu.
Hade redan talat med Berit i mobilen så hon vet att
rymningen inte är beständig, för hemma vankas
det chickenbreast.







Innan jag kommer hem snubblar jag på den här bilden.
Bara den bilden är vackrare än 1000 bilder på
en blek kropp på en solstol vid poolen.




Avslutningsvis:
Här är beviset på att jag är en sann naturvän. F.d. centerpartist.
Den tomma ölburken tog jag med hem till våran papperskorg.

Varför finns inte ett system för återvinning av burkar
och flaskor ?

Min vän Hasse Lindqvist (c) f.d. EU-parlamentariker,
motionerade  på min begäran om detta i Bryssel för
många år sedan.
Kan Eu bestämma att i Sverige får vi inte äta Kanariebananer
för att de är krokiga, så borde de kunna bestämma att att
alla medlemsländer ska återanvända burkar och flaskor.
Titta hur det ser ut här i omgivningarna !!!!

Morsning !

Ps
Kanske imorgon visar jag bilder inifrån hemma hos oss.
Ds




2 kommentarer:

  1. Tack Ior för vackra bilder! Det kallar jag en riktig rymning!

    PS! Återvinning finns på fastlandet, men verkar inte ha nått hela vägen hit DS!

    SvaraRadera
  2. Tack för alla bilder från rymningen. Skelett, benrester och getter gjorde att jag inte är fullt så ledsen över att inte kunna vara ute på såna äventyr. Det där med polisen är jag också glad över att slippa. I dag var jag i ert grannhus och tittade- jättefint! Kanske blir vi grannar till helgen.

    SvaraRadera