fredag 1 juni 2012

På fots till Sundbyberg



Igår smet jag iväg på en promenad till "Sumpan". En loppisrunda kan tänka. Det finns tre större loppisar där, men jag gjorde inga fynd.

Vägen dit kantades emellertid av ljuvlig växtlighet. Naturen är som vackrast nu och ett par veckor till, sedan mörknar det igen. (iors dystra tankar).
De mäktiga kastanjeträden blommar. Här utanför Länsförsäkringars huvudkontor med den stora klockan. F.d. Rank Zerox huvudkontor. (ligger i Solna).
(Går och gnolar på "I den gamla kastanjeallén").



Blommorna är stora och vackert svagt lättrosa. Doftar inget. Igår var inte himlen så vacker som annars när jag brukar fotografera mot en blå himmel.





Jo, man bygger som f.. i Sundbyberg också. Alla vill bo i Solna och Sundbyberg. Centralt, nära Stockholm och bra förbindelser dit. Här finns också ännu kvar några gröna träd och buskar. Ännu sa jag.  I "Sumpan" bor nästan 40.000 pers. Staden är till ytan Sveriges minsta.





Där blomma även nässlorna.
I Sundbyberg låg tidigare Marabous chokladfabrik.
Nu ligger den inte där, men kommer inte på något som.....istället ?




Vart leder då de här spåren ? Jo till Solna, genom Sundbyberg. Det är den s.k. Tvärbanan som byggs. En snabbspårväg som förbinder Stockholms pendeltåg och tunnelbanenät på tvären.
Den byggs nu från Alvik till Solna station. Ca 7 km lång.
Men arbetet med byggandet av spårvägen har inte gått spårlöst förbi. Kaos i trafiken, ombyggda gator, borttagna rondeller och en massa nya rödljus.
Jag hittar ingenstans när jag kör bil. Ingenting är sej likt. Man kommer inte fram.
Men lagt spår ligger och det är ju jättebra med spårvagnar, tycker Ior som bott många år i Norrköping. Man kan bara hoppas att det innebär mindre biltrafik genom vår städer också.





Sista bilden idag visar Arvid Nordquists kafferosteri, som faktiskt också ligger i Solna, men precis på gränsen. Undrar om det ens är 4,5 m från tomtgränsen. I annat fall blir det väl svartbygge.  Här doftar så ljuvligt av kaffe när man kommer nära.  Deras kända varumärke  heter Classic kaffe.

Solna ja, här bor nu mer än 70.000 pers. När jag kom hit 1989, bodde ca 50.000 invånare här.

Och förlåt Gimo. Det är inte Gimos fel att kontrollampan till helljuset på min bil inte lyser.

Morsning gatukorsning !

1 kommentar:

  1. Å så heter det "Till fots", eller som pappa sa "handgår".

    (Tillagt av författaren själv).

    SvaraRadera