onsdag 13 juni 2012

Dagsfärska bilder

 Nu så tänkte jag visa några dagsfärska bilder från vår trädgård. Jag avhåller mej från att figurera själv på alla bilder. Jag är inte "Blondinbella" eller "Kissie" och får inte betalt av någon reklam, även om.................??? Men vad skulle jag göra reklam för ? Rullatorer, potensmedel eller blodtryckstabletter. Antirynksalva eller glasögon med BH ?
Nä jag föredrar naturens skönhet och går ut hårt med dagens första bild.


Den här vackra blomman försökte jag ifjol hitta namnet på. Den härstammar från Berits f.d. svärföräldrar  från Skåne. Nu har jag återupptagit sökandet utan att lyckas. Det ser ut som en liljeväxt på bladen. Hittade en bild på en blogg som var lik denna, där det sades att det var porslinsveronica, vilket jag betvivlar.
Så nu vänder jag mej till er: Vad är detta ?



Det här däremot är blommor på vår Aroniahäck, som nu hunnit bli 6 år. Bären på hösten kan man göra sylt, saft eller likör av. Vi har ett lager i frysen och när vi kommer ihåg köpa Vodka till bären så blir de god likör till kräftskivan.





Så här gulligt växer en lingonplanta mellan en avsågad björkstam och en stor björk.






Kronblom i bakgrunden tycks inte få nog av regn för han håller fortfarande ut regnbehållaren. Blommorna är Fänrikshjärta.






Vid husgaveln växer den här starkt doftande Caprifolen.
Ovanlig fin i år. Kanske beror det på vår Mulltoa.






Känner du doften ?






Det här är en Akleja och växer som kompis till Caprifolen.





Någon slags "Foting" kan det här vara. Hittar inte. Men olika stadier i utvecklingen kan vilseleda. Hann inte räkna om det är en tusenfoting, men de är inte ludna tror jag.

Nu går jag och lägger mej
Morsning !

3 kommentarer:

  1. Hej Berit och Sverker!

    Jag har sett alla Era fina blommor och den Du frågade namnet på, tror jag är, Stor drakblomma (Nepeta sibirica). Men jag bara tror. Vet inte säkert. Men i så fall är det en mycket gammal perenn blomma. Hoppas Ni har det lika skönt som jag har det. Är på Öland och trivs. Ha en skön sommar båda. Kram till Er båda!

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Nu har jag löst namnproblemet. Frågade en trädgårdsmänniska på en blomsteraffär i Östhammar.
    Det är Vildhyacint säger hon och när jag kontrollerar på Googles så stämmer det precis.De kan växa i stora fält t.ex.i Bryssel.
    Äntligen.

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat Ior. Stämmer säkert då blommorna påminner om våra hyacinter till jul. Vackra var de, som övriga bilder.

    SvaraRadera