tisdag 19 juni 2012

Rospigg, inte så pigg



En Rospigg är smeknamnet på en person som bor i Roslagen. Man tänker oftast på Albert Engström, eller "Hängström" som dialekten brukar uttalas.
Rospigg har alltså inget med vare sej rosor eller pigghet att göra.
I varje fall inget jag sett exempel på. Snarare tvärtom.


Albert Hängström var Rospigg, bodde senare tiden av livet ute vid Grisslehamn och hans stuga som också var ateljé och skrivarstuga står kvar som muséum.

Nu har jag kommit på likheten mellan Rospiggar och Spanjorer.

- Kommer jag inte idag, så kanske kommer jag imorgon, kanske. Hasta manana !

- I Höstammar finns en  (en) tobaksaffär, som jag inte säger namnet på, eftersom de då skulle känna sej utpekade. Runt hörnet finns Rådhustorget och eftersom det finns ett Rådhustorg även Norrköping, så kan väl inte Östhammarstobaksaffären känna sej mer utpekade än den i Norrköping, om det finns nå´n där, men det vet ju inte dom i Östhammar i  alla fall, om det inte skulle finnas nå´n där.


Emellertid: Här jobbar, eller förmodligen äger dom hela huset och driver den här butiken för skojs skull.

Men dom har fan inte bråttom. Här kan man spela på ATG och Svenska Spel, om man har tur och hinner fram till kassan innan spelet är stängt.

Om det kommer in 2 pers. och den ena skall köpa en Kvällstidning och den andra spela bort lite pengar på trav, så har plötsligt den ene av de två försvunnit in i kontorshörnan och räknar pengar.
När så pengarna är färdigräknade, hör denne ett pågående samtal mellan affärsinnehavaren, ena maken alltså och en kund.
Då dyker den andre (a) ut för att delta i samtalet. Glömmer fullständigt bort att det finns fler människor i butiken.

Det är ju så att i en småstad känner alla alla, eller i varje fall hans syster och vem vet vad hon hade för sej när hon var i Uppsala i förra veckan. Och detta måste ju diskuteras.
Östhammarsboende är inte vana vid att det kommer in folk från 08-området mitt i veckan och som inte ens kan stå still i rulltrappan i Stockholm, för då missar 08-an kanske tunnelbanetåget och nästa kommer ju inte förrän om 5 minuter.

Nu var jag i upplösningstillstånd och bra nära hjärtstillestånd, när så affärsinnehaverskan plötsligt står framför mej vid disken. Jag hoppade till och räckte fram min Kenokupong som skulle förlängas, samt en Dagens dubbel till kvällen.

Jag visste att jag vunnit 310 kr. på Keno och såg fram mot kassaförstärkningen. Då lägger affärsinnehaverskan fram mina kuponger till mej efter att hon pillrat ner dom i apparaten. Under tiden fortsätter hon  prata med en "gammal bekant" och säger med ena mungipan till mej: "Det blir 310 kronor".  Ska jag betala 310 kr, undrar jag försynt ?
Nej visst ja, du ska ha 310 kronor. (Hon sa inte förlåt). Och så ska jag spela den här dubbeln också säger jag.
Det är så att 2 saker är en för mycket att göra samtidigt. Nu har alla andra lämnat butiken och affärsinnehavaren själv hasar sej ut i kontorsvrån.

Samma sak i trafiken. Kommer jag inte idag så kommer jag kanske imorgon. Är det hastighetsbegränsning till 70 km/tim, så kryper man fram i 50 för säkerhets skull.

Men idag har jag fått en ny syn på Rospiggarna. En revolution på gång. När vi idag sakta rullar in i Öregrund för att parkera utanför den konkursdrabbade tobaksaffären som nu byggs om till servering, får jag syn på en mystisk person med uniformsliknande mörka kläder
och block och penna under armen.
!!!!!!!!!!  Det var en penis se, P-Nisse alltså. Jo han bekräftade för mej att nu är det slut på parkeringsanarkin i Höregrund och Höstammar.

Jag som parkerat där jag brukar, så nära systemet som möjligt frågade om jag fick stå där. Nä egentligen inte sa han då. Men här finns inga förbudsskyltar, replikerade jag.
-Det är dom jag står och väntar på, var svaret jag fick.
Den Rospiggen kommer vara pigg så fort han får sina förbudsskyltar. Han stod med pennan i högsta hugg. Bäva månde alla 08-or i sommar. (om det blir någon).

Morsning !





1 kommentar:

  1. Ytterliggare en underbar skildring av en ort i svedala. Ser fram emot fler härliga tolkningar av orter i det avlånga landet i norr.

    SvaraRadera