måndag 4 juni 2012

Palme på Stadsteatern



Så var det då dags igår att titta närmare på min födelsedagspresent, föreställningen på Stadsteatern "Olof Palme".


Då man inte får fotografera i salongen, fotograferade jag av bilder i programmet istället.




Någon journalistisk utbildning som recencent har jag ju inte, men Philip Zandén spelade rollen som Olof Palme fantastiskt bra, både mimik, gester och rösten var slående likt.
Tyvärr fick man av någon konstnärlig anledning inte ha ljudet på heller.

Symtomatiskt nog hade pjäsen premiär då krisen var som störst hos socialdemokratin i januari och sista föreställningen  igår sammanfaller med en Sifoundersökning som visar att  partiet återigen är största parti.





Niklas Falk spelade Tage Erlander.




Pjäsen försökte visa "Hur kunde det gå så här ? " Vi som haft makten i 44 år.
Genomfört sjukpenningreformer, bostadsbidrag, tandvårdsförsäkringar, 40 tim. arb.vecka,
5 veckors semester ocg arbetsrättsreformer.





86- åriga Meta Welander såg tillbaka på alla S-ledare hon upplevt, har alltid röstat på socialdemokraterna, men är nu trött, vet inte vad att göra.

Nu börjar högervindar blåsa, nu var det marknadskrafterna, inte den starka staten, som skulle
lösa den begynnande ekonomiska krisen.





Bild på Palme när han städar sitt rum på kanslihuset efter Torbjörn Fälldins valseger 1976.





Tage och Olof  i armkrok tågar ut.

När jag ser den här bilden måste jag få berätta, att 1969, samma år och dag som Palme tillträdde som partiordförande, spelades en viktig kvalmatch i fotboll inför VM 1970, på Råsunda.
Jag som då bodde i Norrköping var uppe i Stockholm för att se matchen. Efter matchen på en bussperrong utanför Råsunda stötte vi på Palme och Erlander. Jag som då hade matchprogrammet i handen, fick deras autografer på det samma.

Det var på den tiden då en svensk statsminister och en blivande inte behövde ha säkerhetsvakter omkring sej utan kunde röra sej fritt.
Tyvärr sålde jag programmet för några hundralappar.

Morsning Palme !


1 kommentar:

  1. Men Ior då, det ångrar du väl idag att du sålde programmet

    SvaraRadera