lördag 26 maj 2012

Hur hamnade jag i Gimo ?

 Den här V-70 ian har nog passerat Gimo för sista gången. Mellan Hökhuvud och Börstil kyrka klättrade den här upp på ett berg bredvid vägen.

Jag har länge sagt att det är nå´t konstigt med bilisterna just den här sträckan mellan Hökhuvud och Östhammar. Jag blir alltid omkörd här, hur fort jag än kör. Min teori är att,
för här finns många fartkameror mellan Uppsala och Östhammar, men efter Hökhuvud är de slut och då måste man ta in den tid man förlorat efter att ha fått köra efter reglerna. Och då kan man få syna vägrenen som den här "stackar´n".



Gimo ligger 5 mil från Uppsala och 2 från Östhammar. Kyrkan ligger utmed vägen och heter inte Gimo kyrka, men väl Skäfthammar. Om du vill veta när den är byggd, kan du googla, för jag hinner inte nu.






Jag har nämligen googlat om klockstapeln och den är byggd 1747 och släkten De Geer är insyltad, som i det mesta här i trakterna.






I Gimo bor 2.688 invånare (2010) varav ca 700 jobbar vid Sandviks metallindustri. Där har också dragits ner och många är arbetslösa. Men då kan man fördriva tiden på en av ortens 2 pizzerior, lämna barnen på valfria 2 dagis, tanka bilen på en av 2 bensinstationer, köpa mat på ICA, eller loppisfynda på Röda Korsets "Kupan".





Förmodligen Gimos vattentorn.






Gimos enda ? konstverk på torget symboliserar väl metallindustrin.
"Plåtnicklas"






Här såg vi en stängd servering, där man tjudrat fast de före detta utemöblerna med kedja och hänglås i lyktstolpen. satt fast varandra med cykellås. Möblerna var trasiga och en saknar ryggstöd. Vete fan vem som skulle frivilligt vilja sno dem ?






I väntans tider och med en allt varmare sol uppsökte vi en hel bänk för att vila.
Här vid torget finns även en galleria, för det måste finnas i alla befolkade tätorter. Den här har 3 butiker en offentlig toalett (bra), frissa och..... ?






Idag var här en Drivinsprutningsbuss, uppställd utmed genomfartsvägen. Där uppmanades innevånarna ta en sil mot tbe, något sjukt som fästingar kan ge.




Berit som gärna provar allt och gärna tar en "sil" ställer sej genast i kön. Hon har lätt för att få fästingar, medan fästingar inte gärna fäster på mej.





I Gimo finns även tre änder, som här ses vid ortens vattendrag.





En järnväg rinner också genom Gimo, bl.a. som här på väg till Dannemora guldgruvor.
(Ser fram emot att få tillrättavisning och bättre information av någon).
I Gimo finns även busshållplats.






Min favoritmeny Tjock korv med mos och en Pucko. Man blir hungrig efter nästan 6 timmars väntan. Alltså inte p¨å korven, men 69 spänn var lite mycket ?






När vi åkte hemmaifrån var det kyligt så vi var varmt klädda. Berit hade tjock tröja och här fanns räddningen på R. K. -s loppis. 10 spänn för en Tshirt med jordgubbe på.





Också i Gimo.






När vi kom hem efter 6 bortkastade timmar i Gimo, blev det god mat med ett glas rött.
Vad vi gjorde i Gimo ???
Ja det undrar jag med, men det kommer svar på måndag, för då ska jag dit igen.

Morsning.



2 kommentarer:

  1. Underbar skildring av Gimo Ior. Man riktigt känner värmen från orten med omnejd

    SvaraRadera
  2. Underbar ironi. Jag skrattade så tårarna rann. Nu vet jag att Gimo inte är min nästa semesterort .

    Hälsningar från vackra Kristianopel i Blekinge

    www.kristianopel.se

    Margareta

    SvaraRadera