onsdag 16 maj 2012

Glasspremiär och arbetslösheten i Stadshuset



Den gångna dagen kunde ha inneburit långresa till Mariestad i Västergötland...... om inte............
det fanns en spak för blinkers och ljusomkopplare på närmare håll. Har letat en hel vecka och t.o.m. beställt och betalt för lev. från en skrot i Kumla. Så medelar dom att den inte fanns kvar  trots att "nätet" sa så. Men fick pengarna tillbaka. Nu var vi nästan på väg till Mariestad, för där fanns. men innan vi styrde kosan dit så ringde jag runt till angränsande Skrotfirmor. Det heter numera Bildemontering förresten. En ny sådan manick betingar ett pris på 1.500 SEK och det är "sjukt" mycket för en spak om man beaktar vad en i övrigt fin och bra bil kostade i inköp.

Fick till sist napp. I södra Huddinge vid Gladö kvarn lovade en äldre skrotgentleman att det låg en dylik och väntade på mej vid därstädes bildemonteringsanläggning.
Kollade in min inbyggda GPS, (karta och kompass) och så for vi iväg på förmiddagen, tidig fm.
Hittade perfekt och "skrotnisse" var en glad och trevlig prick med humor upp över öronen.

Spaken kostade 300 spänn och jag spörjde: Tar du kort ?  Nä, hörde jag honom säga. Såg ut som om han inte visste vad det var. Som tur är så hade jag min kassaapparat med mej. Hon hade en sprängfylld börs. Närmaste Bankomat var annars i Huddinge, 2 mil bort.

Fick inget kvitto, men skrothandlar´n fick sej väl en flaska Whiskey till helgen.
Sluta nu Sverker, ta inte för givet att alla tänker som du ?!!!!!!!!!!!!!!!!
Hittade hem också. Det var samma väg som dit fast tvärtom. Väl hemma igen så ägnades resten av dagen åt att skaffa en specialmejsel till dessa ovanliga skruvar.



Vi gick till Solna C och besökte både Clas Olsson (gubbdagiset) och järnaffären.
Där på våningsplanet mellan de båda butikerna fastnar jag för den här bilden. Tjej som står och speglar sej och blir riktigt nöjd med utseendet. Hoppas ni ser resultatet för det blänker i glaset. Men så ser jag att hon är så fäst vid sin Iphone eller liknande, att hon glömmer bort sitt barn som är på upptäcksfärd.



Berit som inte missar ett tillfälle att hjälpa ett litet barn, skyndar till undsättning.





Det visar sej vara ett akvarium. Mamman som inte ingriper när en främmande dam vidrör barnet, uppskattar Berits vänlighet.





Promenerar hem genom Skytteholmsfältet och där har kafét öppet och vi tar årets första glass. Solen var varm och skinnpajen blev i varmaste laget för mej, men det blåser kraftigt. Jag bad Kaféinnehaverskan om hjälp med fotograferingen. Även Berit var med på fotot, men hon kände sej överexploaterad, så hon bad mej kapa bort henne på det här fotot. Jag skulle också viljat kapa bort mej, men då hade det ju inte blivit något foto alls på glasspremiären.






Kaféet heter "Parkkaféet" och drivs av den här trevliga tjejen som lystrar till namnet Leila.
Vi önskade henne "Lycka till".






Fortsätter sedan mot Huvudsta C och passerar de här Ornäsbjörkarn i utkanten av Skytteholmsfältet. Jo det är björkar med flikiga blad. Trädsorten upptäcktes av Hans Gustaf Hiordt i Lilla Ornäs 1767 och utnämndes 1985 till Sveriges Riksträd, som står i Örebro. Nu har man planterat "avkommor" till det här trädet på flertalet kommuners betydelsefulla platser.






Första gången jag såg ett sådant träd var för många år sedan, utanför kyrkan i Sunne och jag undrade då varför bladen var så konstiga på en björkstam.






Läser idag veckans nummer av husorganet "Mitt i Solna" och upptäcker den här annonsen.
Helt otroligt att det inte finns ett ärende som är så viktigt att fullmäktige behöver sammanträda.
Inte ens ett ärende ang. en grön plätt där man kan smälla upp ett höghus. Eller är det lika illa som man befarat, att besluten fattas på tjänstemannanivå. Det komiska är att hela församlingen går miste om arvoden, men det är ju bra för oss skattebetalare.
Annars, om man följer debatten i samma tidning, ser man att det finns problem till minst 2 månadsmöten. Jag är inte mot förtroendevalda egentligen. Har själv varit det, men det har ballat ur sedan jag slutade.

Nu ballar jag ur, Morsning.

1 kommentar:

  1. Men Ior, det framgår inte om du hittade den skruvmejsel du behövde? Letar du fortfarande efter den kanske du ska höra med bilföretaget som säljer det bilmärker du äger. Ett tips från en vän!

    SvaraRadera