måndag 14 maj 2012

800:e bloggen. Vårpremiär, Sverigepremiär, Opinionsmätning.


Det här är en jubileumsblogg i flera bemärkelser. Det är min 800:e blogg sedan starten den 10 feb. 2009.  Det var ju Blondinbella som fick mej att börja blogga. Jag retade mej på en notis om henne i DN, men jag har omvärderat henne sedan dess, en ambitiös och företagsam ung kvinna, men hon lever farligt nära "Väggen".
Så var det då äntligen dags för vårpremiär för "Bakluckeloppisar" Det var vid Rosslagsstoppet, halvvägs till Norrtälje som premiären begicks. Arrangerad av Täbyloppis.
Det var ett underbart väder för Loppis och alltid spännande hur försäljningen skall gå, eller om man kan fynda hos de andra säljarna. (Ett fynd gjorde jag).




Här premiärvisar jag min nya affärsidé för en intresserad kund. Solen blänker i bilden så jag får återkomma med bilder i senare inlägg. Men det är alltså laminerade gamla, torkade svenska växter från äldre herbarier som jag introducerade idag. Intresset var avvaktande nyfiket , men lovande för framtiden. De är egentligen avsedda för den spanska marknaden. Mera exotiskt med svenska växter på den breddgraden. Det växer inte många prästkragar i Maspalomasöknen vad jag kunnat se. Mina kontakter i San Agustin kommer att bereda marknaden tills vi kommer nästa gång.




Här ses en del av säljarna. Det är oerhört populärt söndagsnöje, både för säljare och besökare.
Och man kommer upp på morgonen.




Väl hemma efter en bra försäljningsdag tog vi en söndagspromenad via Ulvsundasjön och såg den här lilla sothönan ruvande på sina ägg i den oansenliga bostaden mellan några glesa vasstrån.





En bit längre bort dök överraskande nosen på det här omtalade "Ulvsundaodjuret" upp.
Jag uppskattar att det torde vara uppemot 12-15 meter sammanlagt.






Här sitter ett par ungdomar och "slömetar" i solgasset.

Så till dagens opinionsmätning:

S     36,7 %
M    27,7 %
MP   9,2 %
SD   6,6 %
V     5,3 %
FP   5,3 %
28-åringens parti 4,5 %
KD   3,6 %

De rödgröna får 51,2 % och Alliansen 41,1 %. Varav ett parti inte skulle komma in i riksdagen, om det vore val idag.
1.907 personer intervjuades.

Ikväll var det också Agenda i SvT 2. Där debatterades den alltmer oroande situationen för äldrevården när stora grupper av äldre personal "går i pension". Ungdomar vill idag inte satsa på vårdyrken p.g.a. dåliga anst.villkor, låga löner o.s.v.
Nu håller man på med provningar av robotar som kan styras från kontoret. Den har då kameror på hjul och man kan mata personen med tingesten. Ska robotar ersätta människan.
Programledarinnan frågade om det ska vara bättre betalt att vårda en bil, än en gammal människa ? För så är det.

Är det nå´nstans man kan ha robotar så är det väl i Riksdagen och kanslihuset, slapp det ur mej, för där verkar inte finnas några levande hjärnor.

Varvid min snabbtänkande sambo replikerade: De är väl redan robotar för de väl inte varför de gör och säger som de gör och säger.


Ack så rätt och
Morsning !

3 kommentarer:

  1. Grattis Ior till jubileét! Tänk att det blivit så många bloggar. Kämpa på och skriv, så läser vi andra den trevliga och roliga bloggen.
    Hejningar från oss på ön till er båda
    Barbro & Tom@s

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående. Ser fram emot många fler av dina härliga funderingar.
    Berit: Tack för förklaringen till "varför de gör på detta viset" :)

    SvaraRadera
  3. Roligt att få kommentarer. Tack alla.

    SvaraRadera