torsdag 17 maj 2012

516 Knutsson



516 Knutsson. Det var vad man kallades i "lumpen" som jag gjorde på I 4 i Linköping 1962-63.
516 står för födelsedag den 16 maj.  Så tillkommer senare i livet födelseåret också och då blir det 1943. Alltså firade jag min 69:e födelsedag idag. Eller jag firar inte men många andra vänner jag känner, inte minst min sambo har grattat mej upp över öronen idag.



Berit chockade mej redan 1 minut över midnatt med första påminnelsen om min begynnande ålderdom. Presenten så dags visas längre ned.
Frukostpresenten efter att jag vaknat till liv blev en rosbuske i kruka med vidhängande Trisslotter. (4 st). Nu ska det vinnas miljoner, som vanligt.

Dagen i övrigt tillbringade vi på en auktion vid Mälardalens auktionshus vid gamla ÖB, Ursvik.
Det var några saker som intresserade mej där.





Efter den uppköpsrundan for vi hemåt i rusningstrafiken. (fy f.)
Berit rusade in till Hemköp för inhandladet av kvällens meny, medan jag rusade in till Rest. Lejon, för där bjuder traditionen att fyllande gäst, jag menar gäst som fyller år , bjuds på nå´t drickbart. I mitt fall önskade jag mej en wirre, förståss. Synd att man inte "fyller" varje dag.





Undertecknad fyllo, jag menar årfyllande, dröjde kvar lite längre än tänkt på Lejon och min annars så glade Berit såg inte riktigt så glad ut när jag kom hem, eftersom maten
började fossilieras. Jag var absolut inte påverkad, men många vänner jag känner var fördröjande pratsamma.






Födelsedagsmenyn var ..... ja, pricken över iet, som vanligt. Oxfilé av kalv, tror jag man säger. Men då är det väl inte oxe förståss ? Borde inte säga något om mat när jag inte kan få hjälp.
Det var potatisgratäng, sparris m.m. Rött vin från Frankrike: J P Chenet.






Här ses huvudpresenten. Biljetter till föreställningen av "Olof Palme" som spelas på Stockholms stadsteater.  Vi hade pratat om att vi borde se den. Bästa presenter är ju upplevelser. Kristallskålar eller andra prylar finns ju redan i "överflöd" ?.
Ska bli jättekul att möta Palme den 3 juni. Det var sista föreställningen och nästa sista biljetterna sa dom. Palme spelas av Philip Zandén.






Så till resultatet av "Skrapet". Jo 4 lotter gav 75 kr i "vinst". De hade ju kostat 100 SEK.
Men för mej var det ju vinst och ska jag ta pengarna eller byta till nya. Jag vet ju innan hur det slutar och det gjorde det nu också. Byter dom till 3 nya och vinner 25 spänn. Imorgon byter jag nog den till en nitlott. Så fungerar det, lotterisystemet. Det är därför Svenska Spel kan dela ut månadsvinster på 25 tusen i månaden i 10 år, t.ex.
 I vinstplanen på 16 miljoner (16 000 000 ) finns 1 336 000 vinster med 25 Kr.
Eller kanske vinner jag 2,5 miljoner imorgon på min lott. Det finns 8 st sådana i vinstplan enl. ovan.

Morsning !

2 kommentarer:

  1. GRATTIS en dag för sent!
    Hejningar från oss på ön
    hälsar Barbro & Tom@s

    SvaraRadera
  2. Varmt grattis från ett kallt Kiruna!
    Vilken härlig födelsedagsmiddag du fick. Trodde först ni befann er på en lyxkrog. Ser fram emot att läsa din recention av Olof Palme.

    SvaraRadera