lördag 12 maj 2012

Bagarbertas bullar



Idag har jag lust att baka kanelbullar tyckte BagarBerta (Berit), varefter hon genast sprang som en skållad råtta till Hemköp för att inhandla indegrideniserna. (Jag hade inget att invända).

Inhandlade 2 liter mjölk, 2,5 kg vetemjöl, 500 gram kanel, en kartong russin och 3 hekto jäst.


Det torde räcka åtmindstone till ca 100 bullar, minst.
Diskbänken fick agera bakbord och jag höll mej på betryggande avstånd under fm.
Hon kavlade och skar hej vilt.




Ofta fick hon en fnurra på degen. Vet inte hur hon bär sej åt,
men vackert blev det......





98 bullar blev det, numera väl förpackat i plastpåsar och förpassat till frysen, utom de 4 (fyra) som vi konsumerade med en kopp förmiddagskaffe på en solig balkong.
Men då hade fotografen fått helgledigt.

Under tiden baket pågick i angränsande köket, kämpade jag frenetiskt för att komma fram på telefonen till Bildemonteringen i Kumla, där jag på "nätet" hittat att det skulle finnas en spak för blinkers/ljusomkopplare till Renån. (Renaulten), eftersom Bilprovningen i Östhammar inte godkände att inte hellyset funkade.
Den kvinnliga telefonrösten vid ovannämnde Bilskrot i Kumla hade nog inte kopplat från telefonsvararen. Under mer en 1 timme förkunnade rösten att de just nu hade rast, men välkommen och ring om 15 minuter. Under tiden blev jag så förban... att jag skickade 2 mail till dom och det väckte dom visst, för nu är spaken på väg. Den här kostade 295 SEK och med postens porto på 200 SEK . (ja det är dyrt med posten Nord).
Det är väl iof bra att det inte är för lätt att komma till Kumla.
Nog om Kumla.






Det här är Brudspirea och häcken finns att beskåda på Krysshammarvägen under ca 2 veckor,
eller knappt det styvt. Under resten av året är den mest ful. 






Känn doften av Hägg och hör koltrastens klara, starka sång i skymningen.





Vänder man upp kameran lite uppåt och hittar rätt vinkel så får man enkelt denna bild.
Särskilt bra är det om himmelen är ljusblå och några vita molntussar flankerar.
Det här Häggträdet finns utanför Kristinelundsvägen i Huvudsta, i Solna.

Ps.
Som ni säkert förstår är inte min avsikt att förringa Bagarbertas bullbak, utan snarare tvärtom. Är man i underläge raljerar man gärna.
Ds.

Morsning, dags att dra sej tillbaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar