söndag 19 december 2010

Jultradition...........för oss



Det finns saker som vi alltid traditionsenligt
och systematiskt genomför inför julen.
Oavsett väder och vind.
(annars hade vi inte gått ut idag)
Vi tar första bästa T-banetåg från Huvudsta
till Änd (end ?)- hållplatsen Kungsträdgården.
Springer ?? upp mot Arsenalsgatans utgång,
promenerar, (läs halkar) förbi Bukowskis
och Wedholms fisk, ner till Nybroviken,
där ligger alltid "Marsipanbåten" med hur
mycket parsipan som helst, gott, gott.
Minnesgoda bloggföljare minns att jag vann
priset på frågan hur mycket en bricka med marsipan
väger, för 2 år sedan.
Bilderna nedan kom i fel ordning, eller om
vi gick i fel ordning


Så gör vi alltid ett besök på Svenskt Tenn på Strandvägen.
Då får vi se många Östermalmskärringar som .......
Vi har inte råd köpa en nyckelring ens, men det vet ju inte de vi möter, för vi försöker smälta in i omgivningen
genom att klä upp oss den här dagen.

Sedan tidigare har vi faktiskt investerat i en del
bordstabletter, servetter och annat som inte
 direkt kostar hela skjortan.
Design: Josef Frank.

Men Gud va läckert allt är, vilket färgfyrverkeri.
Överkastet i förgrunden 18.200 kr

Fåtölj : visad, 23.200 kr.

Soffa 119.500 SEK. (utan gitarr)

Den här bilden skulle varit först alltså, men
här poserar Berit utanför Marsipanbåten.
Känner på mej att vi vinner
marsipanbrickan i år igen.

Vi sneddar förbi Margareta Krook vid Dramaten.
Hon var kall om näsan i år, men varm om magen.

Så var också tradition att vi skulle köpa Laxrens
på Östermalmshallen och alla som ätit av
 Berits Laxpudding vet vad jag menar.

Det finns många fula fiskar på Östermalm.
Fler än jag trodde, men Blondinbella har visst flyttat
till Kungsholmen. Hon vågade sej dit nu
när jag inte jobbar där längre.

Jag brukar tjata på Berit om Isterband till Middag
och nu hittade densamma de samma äkta
Östermalmskorvarna. Gud va gött.

Så  var det då sist men inte.........
julskyltningen på NK som alla barn ska se.
Jag förstår att det var lite barn där,
för jag fattade inte budskapet och
då är jag ett stort barn.

Näe läggdags Ior,,
Morsning !

1 kommentar:

  1. Vilka fina bilder! Det behövs duktiga röster som bryr sig om politik. Såg att du noterade att Blondinbella flyttat. Hon och en annan lätt kontroversiell bloggare, EU-ministern Birgitta Ohlsson är med i nysläppta boken "Mediababe - nio steg till framgång med hjälp av media".
    Vore kul att se hur din blogg utvecklas. Om du har lust får du gärna gå med i Mediababes Facebook-sida och få tips på länkar och tips. Ge lite tips om hur man tar så fina bilder som du gör. God jul!

    SvaraRadera