lördag 6 mars 2010

Vind i seglen


Nu var det nära. Nära att jag skrivit en enbart berömmande blogg till Olofssons ära, för att hon kommer att bygga 1101 vindkraftverk uppe hos samerna. Men de vill ju varken ha vargar eller vindkraftsnurror. De får ju mer betalt om Inlandsbanan kör över renarna, än om vargen äter upp dem. Jag har åkt Inlandsbanan 2 gånger. Första resan körde vi 2 gånger in i renhjordar som låg på spåret och vilade. Tågförarna fick ut och slakta skadade renar och många var döda. Under tiden fick vi äta hjortron på myren bredvid spåret. En annan gång reste jag med mina 2 pojkar, då 3 och 5 år gamla. Det var kul, men Gud vad de klättrade på väggarna. Men det är ju en helt annan historia.

Nä Maud, centerpartiet talade om närproducerat och lokalsamhället. I Solna föreslår jag bygga vindkraft på spridda platser. Bara dra en kabel några meter.

T.ex. ett par snurror på Slaktarbacken. Skulle försörja Solna Centrum och Råsunda Stadion och Centralvägen.

Ett par snurror vid Blåkulla försörjer Hagalund. Ett par snurror på berget vid Bredkilsbacken försörjer Krysshammarvägen, Släggbacken, Polhemsgården, Karolinagatan och Kristinelundsvägen. Ett par, minst, snurror vid Jungfrudansens topp försörjer Jungfrudansen, Jonstorpsvägen, Huvudsta Centrum, Bygatan och Göran Perssons väg.



Nääe, Maud har större planer än så på gång. Men det får bli en annan sång. Vänd på bladet till nästa blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar