torsdag 4 mars 2010

Längtar till hösten.





Kontraster



















är dagens tema.

Bildligt och bokstavligt.

Aftonbladet presenterar idag nästa regering som tillträder efter regering Fredrik Grönfeldt den 19 sept. Därav min längtan till hösten 2010.

Självklart är det lite förhastat att utse ministrarna redan nu. Men i stort har Aftonbladet träffat rätt.

Kvällsöppet debatterade bl.a. Rutavdragets vara eller inte vara. Vadå Rutavdrag ? Min första skolfröken hette Rut Lindersson. Jag började skolan i Brokind, 3 mil söder om Linköping.

Men inte minns jag att hon drog av sej något. Inte kläderna i varje fall. Möjligen betyget i "Ordning och Uppförande" för den kompis som knuffade omkull min första kärlek Anita Detterfeldt, på iskanan så hon slog bakhuvudet i.

Ja, då var man 7 år och visste inget om Rutavdrag eller Centerpartiet. Gud ske lov !

Att det finns rika socialdemokrater som kan utnyttja avdraget, är väl ingen nyhet som är något att gnälla på. Men faktum kvarstår att de 8 miljarder som det kostar vore bättre att direkt rikta till offentliga sektorn för bättre åldringsvård och handikappförbättringar. Det kunde skapas minst lika många arbetstillfällen genom en sådan satsning.

Nästa socialdemokratiskt ledda regering av Mona, ser på papperet mycket lovande ut.

Men jag saknar Jan Eliasson som chef för Utrikesdepartementet och som Utrikesminister.

Med Lars Ohly som socialminister kan man räkna med en rättvisare och jämlikare hantering av behovet av stödåtgärder.

Miljö och Näringsdepartementet får ju äntligen ett perfekt radarpar. Maria Wetterstrand och Peter Eriksson.

Avslutningsvis hoppas jag på upphörande av alla lågvattenmärke som oseriösa påhopp. Stalin och Lenin är döda. Så ock Gösta Bohman, Gunnar Hedlund, Jarl Hjalmarsson, Tage Erlander och Hilding Hagberg.

Världen är föränderlig

och kontrasterna tydliggörs

Morsning och goodmoorning sept. 2010














1 kommentar:

  1. Jag håller fullkomligt med dig Ior. Rut har gjort sitt. Hon får nöja sig med att ha en egen bok i Bibeln.
    Lågvattenmärken från Räkan och skitförnäma Moderattanter betackar vi oss för. Kolla bara in den här Moderatledda kommunen. Äldre och handikappade har inte kunnat gå ut på
    flera månader pga all snö. Nu när vintern snart är över har trafikkontoret vaknat och börjat att ploga och forsla bort all snö, och gud vad de får bita sig i läppen. Nu tar det tre gånger så lång tid att hacka bort snön och isen som blivit packad på gatorna.
    Nej tacka vet jag den Socialdemokratiska grannkommunen Sundbyberg där framkomligheten varit föredömlig hela vintern.

    SvaraRadera