söndag 8 mars 2009

Jocke 18 år idag

Grattis Jocke på 18-årsdagen !

Bloggen idag efter en veckas semester från krävande bloggande, tillägnas mitt äldsta barnbarn Joakim som idag fyller 18 år.
Jag har också en gång, fyllt 18. Det var annorlunda mot idag. Då blev man inte myndig, utan fick vänta till 21 års ålder. Men då fick man (om man ville) gå på systemet. Man fick också rösta och jag minns hur stolt jag var att få rösta första gången på det parti jag redan då börjat tjäna och vars partiledare idag är minister med rätt att uppmana svenska myndigheter att inte köpa svenska bilar.
Det största var ju att få ta körkort och det gjorde jag. 475 spänn kostade det för ca 7 lektioner. Instruktören var en cigarrökande herre som jag glömt namnet på. Övningsbilen var en snorgrönfärgad Opel Olympia Rekord med rattväxel. (4växlar)
Min första bil köpte jag innan jag fick körkort, det var ju bråttom.
Det var en SAAB 92, årsmodell 1952, för 500 spänn. Det du SAAB-ministern.

Jocke, du bor ju i Norrköping och jag i Solna, så vi får träffas en annan gång. Då kan jag också berätta mera om att vara 18 och som inte passar sej på bloggen.
Grattis Joakim önskar Morfar och Berit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar