torsdag 15 maj 2014

Tiggeriet och andra allvarliga saker.





Men eftersom det är den 14 maj idag (ännu), så
vill jag återvända ett år bakåt i tiden för ett ögonblick.
Det var ett par dagar innan  övre medelåldern
övergick till att bli bara ålder.


Stor stark Paris 14 maj 2013





Utsikten från hotellrummet magnifik



.




Vi borde kanske haft som japanerna, munskydd, på
den här gatan.











Berit doftar Chanel
 
 
 
 
 

Igår.......
 
.....hittade jag inte Puk-koden till telefon och inte någonstans
i hela lgh. Vände upp & ner på alla lådor, alla pärmar, en, två
och tre gånger och jag vet att jag alltid sparar sån´t. T.o.m.
alla gamla telefoner har jag kvar. "Tegelstenen" t.ex. från 1988.
 

Idag .....
.....insåg jag vad jag blev vittne till igår, vid Solna centrum
när man läste tidningar och hörde TV-nyheter. Det är så sorgligt
och makabert att det kan gå så långt. Kan inte ta till mej av det.
 
 
Tiggeriet....
.....börjar bli jobbigt. Jag vill inte förbjuda, det måste vara tillåtet
........men.......Det är jobbigt när det sitter en vid varje port. Vid
Huvudsta centrum t.ex. 3 ingångar och en vid varje. Jag rör mej
kanske flera ggr om dagen i trakten. Första gången idag gav jag
10 spänn, men man kan inte ge varje gång man passerar. Jag
skiter inte pengar heller. Men känner sej ändå som en snål och
skurkaktig person när man möter deras vädjande blickar. Man
skäms helt enkelt. Men visst, har jag råd att gå till puben så har jag
råd med en tia om dagen till välgörenhet.
Jag hoppas jag har rätt när jag litar på att det inte är organiserat
så att andra tar del av pengarna, typ maffia, för då måste det ju
förbjudas.
Men vi har ju fri rörlighet på gott & ont inom EU.
 
 
Telefåneriet.....
.......börjar bli lika besvärande som tiggeriet. Är vi 8 pers. i en
sektion på tunnelbanetåget, så sitter minst 7 pers. och stirrar i en
fånig apparat. En del skriker ut sitt privatliv. Faan. Det är väl så
här att bli gammal. Irriterar sej på allt och alla. Gnällig gubbjävel,
det är vad man är.
Dagens färskaste undersökning visar att 2 av 3 arbetsgivare, kräver
av sin medarbetare att de måste vara tillgängliga på fritiden.
 
Jag har sedan länge ifrågasatt förhållandet. Kan inte nästa forskare
undersöka hur många fler jobb det skulle skapa om man
stängde av den där apparaten efter jobbet och innan man kom
fram till stämpelklockan på morgonen.
 
Allvarligt när barnen upplever att de inte får någon samvaro eller
familjeliv med föräldrarna.
 
Tänk att de största och revolutionerande uppfinningarna t.ex. krutet,
skiftnyckeln och bilen uppfanns innan mobiltelefonerna uppfanns.
 
Som jag alltid sagt:
Det var bättre förr !
 
 
Så det så !











2 kommentarer: