onsdag 18 april 2012

Oväntad nattvard på en tisdag.


På väg hem efter en prommis till Solna C, där jag letat efter objekt till mitt kommande projekt, mötte jag det här monstret i kanten av Ingentingsskogen.








Vi hade bestämt att ta en sväng till Kista ikväll. Här reser sej det mäktiga trekantiga glasmonstret Kista Science Tower, 117 meter över marken.




Här skulle ikväll Annika Östberg föreläsa i Kista kyrka. Vi var alldeles för tidiga så vi spankulerade i Kista C galleria och satt på bänkar och tittade på folk, innan vi gick till kyrkan.
Vi kom dit redan 18.15 och vi skulle få kaffe kl 19.00 innan Annika skulle tala kl. 19.15.
Så vi markerade platser i god tid på 1:a parkett. 18.30 skulle man ha en minigudstjänst eller vad det kallas, så vi blev kvar under den för att ingen skulle ta våra platser, för det kommer väl några fler, ett 50-tal tänkte jag mej. Så plötsligt upptäcker vi oss stående i kön till nattvarden.
Det var en trevlig liten prästinna och lite av Guds ord kan aldrig vara fel.
Vi tände också ljus för våra kära avlidna.
Nu började tiden närma sej för Annikas entre´  men först kaffe som utlovat, så vi började gå mot utgången, med våra jackor kvar som markering av platserna.
Men det blev tvärstopp i dörren, folk bara vällde in, det var kö långt ut på gatan, så vi skyndade oss tillbaka till platserna på 1:a parkett. Trodde aldrig det skulle bli så mycket folk. Folk satt på golvet. Men man hade ju annonserat i tidningar som Metro, DN och Sv.D. Kaffet får bli en annan gång.
Vi fick ju doppa oblaten i vin.





Å så står hon där, Annika (58), med 28 år i Amerikanskt fängelse bakom sej, en helt vanlig person ser hon ut som och berättar sin "fängslande" historia. Vi har ju läst hennes bok båda två.
Hon berättade en rolig episod när hon efter hemkomsten kördes till Hinseberg, att det var nog första kvinnan som med glädje gick in i fängelset. Det är lite skillnad att vara fri från 28 år overthere till att plötsligt komma hem till Sverige och det svenska fängelset var en befrielse.
Hon bor nu frivilligt på Basta arbetskooperativ utanför Nykvarn. Ett rehabiliteringsboende för personer som haft långvarigt missbruk.





Efteråt sålde och signerade hon av sina böcker.




Vi tog med den vi hade hemma och här didikerar hon den till oss.
Vi kom ju över våran på Gran Canaria i höstas.










"Ögonblick som kan förändra livet".


Morsning igen !

4 kommentarer:

  1. Det skulle vara intressant att få lyssna till henne. Får nog ta och läsa boken i sommar.
    Måste bara få säga att din blogg är alltid så rolig att läsa och dina formuleringar så härliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej "Hyrestanten" !
      Tack för dina kommentarer. Jag är glad att du uppskattar min blogg och förstår mitt sätt att uttrycka mej. Som jag skriver i min presentation vill jag uppleva saker, uttrycka det med ibland humor och ironi, men i botten allvar. Jag måste använda bilder för att illustrera och jag älskar att fotografera.
      Kan du inte maila till min Googles adress. Vore roligt att mötas om möjligt när du är i Sverige.

      Radera
  2. Hmm, jag har nu försökt klura ut hur jag går tillväga för att maila dig på din googleadress men vet inte hur jag hittar den?

    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
  3. Hej Hyrestanten !
    Nu har dom gjort om layouten på Blogger så jag hittar inte själv. Skriv till min alternativa E-post:
    sverker.edqvist@spray.se

    SvaraRadera