fredag 27 april 2012

Ingen fasanstek idag heller.




Vi var på promenad häromdagen igen. Från Huvudsta följer vi strandpromenaden som sträcker sej till Sundbyberg. Det var lite skapligt väder med en sol som värmde ibland och koltrasternas underbara sång. Kanske den vackraste fågelsången tillsammans med näktergalen. Vi såg också bofink.


Märkliga svampväxter ser man på trädstammar.Får lite assosiering till ett
 ultraljudsfoto på ett foster.





Vid ingången till "Sumpan" såg jag den här skylten. Äntligen tänker jag, kommer vi att hitta tillbaka till"Folkhemmet", som några klåfingriga politiker håller på att riva.
Ser ut att vara lite krånglig väg dit.




Är det det här månne, som menas ? Urdruckna ölburkar bildar en driva bakom ryggarna på
"Folkhemmets" innevånare. Jag tror det var Pripps blå.





Eller är det här man bygger det nya "Folkhemmet".
Man bör vara minst generaldirektör för att räkna ut hur avstånd och höjd mellan kranarna skall vara, så de inte krockar med varandra.
OBS ! den svarta klumpen till höger. Det är ett skatbo som var helt omgärdat av byggkranar och livligt trafikerade gator. Skatornas "folkhem" på väg att försvinna även ?
Men jag såg en tapper skata som kämpade för att värna "sitt folkhem".





Det här är vid gränsen mellan Stockholm och Solna vid Solnabrons fäste, eller vid Karolinska institutet. Här byggs så in i......... Jag kunde räkna till 25 byggkranar inom en
radie av ca 500 meter från brofästet. Jag har inget fisheyeobjektiv, men på den här begränsade ytan ser man 8 st kranar. Man bygger t.o.m. upp egen betongstation på platsen.





Så idag då skulle vi till landet och där mitt på vägen en fasantupp. Hann inte få upp kameran snabbt nog, men den gick sakta, nästan inte alls över vägen och brydde sej inte om min signal eller att jag rullade sakta framåt. Nä som en spanjor, "Hasta manana".




Det här var precis på ett backkrön och hade det kommit en bil från andra hållet så hade han inte kunnat stanna. Då hade han fått fasanstek.
Jag har ätit fasan en gång på 40-talet när jag var liten. Min pappa hade skjutit en fasan och jag tyckte det var så synd för den var ju så vacker. Men pappa var ju jägare och han tyckte om när det small. Vet inte om det var lovligt att skjuta dom, men tror väl det för salig pappa var alltid laglydig, tror jag.






Väl i Östhammar stannade vi för diverse inköp, ty det är första gången för i år, så kylskåpet är helt tomt. Nä, nä, nä, finns inget systembolag i Östhammar.







Vad jag letar efter under huset ?
Jo varmvattenberedaren skall sättas på och det är alltid lika spännande varje gång. Vilka rattar ska öppnas och vilka ska stängas och finns luftskruven kvar ? Är det tätt överallt eller har det frusit ? Njao, trodde det funkade bra, ända tills vi upptäckte att vattnet i duschkabinen sprutade som en fontän. Hur f...stänger man av vattnet till den då ?
Efter en del svordomar och spring till huvudvattenkran för av och påsättning, fann jag den under diskbänken och så var det bara frågan åt vilket håll ska den vridas ?  Ut och in flera gånger inan allt var klart, men nu kan vi inte duscha på 10 dagar som vi beräknar vara här eller köpa ny blandare förståss. Den hade kanske några vattendroppar kvar som kan ha frusit.
Under tiden och samtidigt försöker Berit tända eld på kakelugnen eller braskamin eller vad det heter. Elelementen är redan på för fullt och jag ser Vattenfalls direktörer gnugga händerna. (Det blir väldigt rått och utkylt och ingen högre värme ute heller).

Det är inte roligt alltid och imorgon väntar uppröjning på tomten. En hel svärm av grenar blåser ner under vintern. Och på lördag är det föreningens "städdag" och nästa vecka kommer Kanske värmen, säger meterologerna numera.

Nu är jag trött. Gonatt eller
Morsning !

4 kommentarer:

  1. Om jag inte räknade fel denna gång också (antal Ior) så får jag det till 9 kranar på den bilden du sa 8. Finns en i bakgrunden längst ner till vänster på bilden som skymtar. Hemskt mycket hej till er båda

    SvaraRadera
  2. Hej på Er båda! Jag brukar ett par gånger i veckan gå in och kolla IOR. Jag känner Er båda sen jag bodde på Flamboyan i höstas. Tycker alltid att det är jätteroligt att läsa IORS hemsida. Just nu är vi i sommarstugan på Öland. Vädret har varit bra sedan vi kom den 27 april. Har vårstädat trädgården, satt potatis lite blommor och andra grönsaker. Det där med fåglar som sjunger vackert, håller jag med om, men att bli väckt varje tidig morgon av näktergalen gillar jag inte, de är ena riktiga gaptranor. Våren och sommaren är underbar här på Öland, men jag längtar ständigt tillbaka till Gran Canaria. Så dit åker jag den 13 oktober. Lilla Britt Mattsson är hemkommen, men längtar tillbaka hon också. Vi ses till hösten, för jag har hört att Ni också kommer då. Ha det skönt i vår och sommar. Om Ni kommer ihåg mig så heter jag Annika Axelsson, hon med hålet på halsen. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Kul att höra ifrån dig! Här på ön är det lugnt och skönt när alla turister har lämnat. De flesta rwatauranger har bommat för säsongen så det blir att äta hemma nu för tiden. Vi ser fram emot att se dig här till hösten. Ha en bra sommar
      Barbro & Tom@s

      Radera
    2. Hej på Er! Kul att Ni svarade mig. Blev så glad! Hoppas Ni har det bra där nere, jag längtar till den riktiga solen. Fast här hemma är det ganska bra väder. Vi kom ner för någon timme sedan till stugan på Öland och det är jättefint. Den riktiga våren är här nu. Björkarna har slagit ut och det är många skiftningar i den svenska naturen. Annars händer det inte så mycket för min del, mer än att jag jobbar som en galning för att kunna åka tillbaka till GC. Åker Ni inte hem till Svedala under sommarmånaderna? Ja, nu är alla restauranger stängda, det berättade Britt M också, inget kul alls förstår jag, då blir det väl kul att börja laga lite husmanskost. Ha det nu så bra så kanske vi hörs av igen. Kram till Er båda/Annika, Bengt hälsar.

      Radera