torsdag 21 november 2013

Nya resmål på Gran Canaria. Del 1





Kommer ni ihåg TV-serien "Macken" ?  Den med  Roger och Roy ?
Våran Roger, den norske negern, är ungefär som han. Man vet aldrig om man
får sin bil när man ska ha den. En del olyckliga omständigheter i det här fallet
gjorde att vi fick vänta. En kollega hade blivit påkörd bakifrån och hamnade
på sjukhus och själv fick Roger lov att åka till Airporten och hämta kunder.


Vi hade, mina Ben och jag, bestämt åka en väg vi aldrig gjort förut. Trodde nästan vi hade åkt alla. Strax innan Argueneguin går väg GC 505 rakt inåt landet, mot lilla
platsen Soria, där det finns små sjöar och vattenfall. Men det visade sej att det var
länge sedan det fanns så mycket vatten att det blev fall.
I vilket fall som helst i alla fall, så blev vi lika hänförda som alltid.






Det blev många stopp på vägen och många bilder. Idag kommer första delen.









Många apelsinodlingar nära vägen, så man kunde plockat, men det får man ju inte
och då gjorde vi inte det. Berit och jag gjorde det en gång för några år sedan
i Santa Lucia och den kärringen blev inte glad när hon upptäckte oss. men då hade vi
redan lastat in några kilon i bilen och fickorna. Vi hade så´na äppelknyckarbyxor.










En helt nyplanterad buske, men 1 st.
apelsin producerar den i alla fall.
Konstigt !








Höga berg och djupa dalar. Första delen av vägsträckan gick
nästan helt rakt i en lång ravin








Här har vi då Soria.








Så mycket vatten såg vi inte, men vi såg det vi såg och jag kan lova att jag längtar då
inte i nuläget till Stockholm eller Solna heller för den delen.








Dessa kaktusfrukter, Tuna som de heter på spanska är
både vackra och ätbara ju.


















Jag har alltid några hemma och imorgon köper jag några till
på marknaden i San Agustin.
De är så goda och dessutom så nyttiga, sägs det. Tar man så
en klunk Aloe Vera om dagen så kan man bli nästan hur
gammal som helst. Men ta inte i dem för f. De har små
osynliga taggar som fastnar i händerna och sitter där
flera timmar/dagar.








Jag längtar fortfarande inte till Stockholm eller Solna heller för den delen.








Man kan bli avundsjuk så man spyr.
En MG direkt from Great Britain och 50 liter
reservbränsle om de skulle köra vilse bland terpentin-
vägarna.








En idyllisk plats där många cyklister passade på att stärka sej.

 
 
 
 
 
 
 
Mycket gammal man gör så gott han kan. Kan vara uppåt en 60 år.
Observera käppen och vattenglaset !

 
 
 
 
 
 
Den godaste cappuccinon jag druckit lade jag beslag på.








Den här bilden med bilens tända bromsljus, ger faktiskt liv i bilden och talar om
att det är krokig väg de närmaste kilometrarna.
(fotolektion)










Avslutar del 1 med en bild på ett pinje-
träds stam som varit med om den stora
skogsbrand som härjade öarna för
några år sedan men där nya skott växer ut.
Alltså de gröna barren.  Min sambo
säger att den var lite vågad, ecivok.
Snuskig fantasi ???


Morsning !

Ps
Läser i Expressen att Näringsminister A. Lööf
tävlar med Bert Karlsson om vem som lagar den
godaste fläskfilégrytan.
Bert vann den duellen överlägset.

Nä nu är det väl snart dags för henna att planera in
barnafödsel lagom till hon blir arbetslös i sept. 2014.

Imorgon del 2 av "Nya resmål "och jag lovar spännande
och oväntad upplösning.
Ds
 






1 kommentar:

  1. Underbar reseskildring del 1, vilket gör att jag med spänning ser fram mot del 2. Tycker mig känna igen en del av vägsträckorna där i början. Vi var i det området och åkte för några år sedan, men då var det mycket vatten i dammarna.

    PS! Vadå vågad bild? Naturen är bara naturlig. DS!

    SvaraRadera