torsdag 30 maj 2013

En vacker dag .....






En vacker dag som i förrgår, packade jag ryggsäcken med
kamera, teleobjektiv och stativ. Begav mej medelst min
gamla Cresent till Råstasjön.


Här i vassen ruvar svanen på nästa generation Råstasvanar,
endast ca 10 m från promenadvägen.






Ett stycke bort avvaktar maken/makan utgången.
Jag tror det är så att båda makarna hjälps åt med
ruvningen. Att de avlöser varandra.








Så borta vid dungen där vänliga människor lägger ut mat, bevittnade jag den här
händelsen. Jag sitter blickstilla på cykelramen, då ekorren kommer fram för att mumsa
på, vad jag tror, var en painrish som någon stuckit på en gren.
Nu ville ju den här inte att någon annan skulle få smaka. Hoppas ingen ser mej
nu för jag tänker ta med mej hela kakan.









Han/hon slet och drog. Det hade nyss innan suttit en
hackspett och kalasat, ända till jag råkade röra på mej.









Envis som en ekorre. Nu sticker jag hem till mej med bytet.
Hinner inte ställa om skärpan.









En helt vanlig maskros.








Visst är dom ståtliga, även Kanadagässen med sina nyfödda dunungar?
Men dom är ju lite aggressiva och skitar ner på vägen.








Zlatans svettpärlor fortsätter att rinna efter väggarna på
hotellet vid "Arénan".







Kan inte föreställa mej de här omgivningarna utraderade. Inte ens med bostäder till
undomar. Mycket riktigt som en "Anonym" läsare skrivit. "Bygg, men inte här".







Oj då ! Nästan samma bild. Ja, kan inte upprepas för mycket.
Så unikt och centralt i Solna.







Näckrosblad i motljus.







På hemvägen via "Slaktarbacken" möter jag
"Jösse" harpalt.






Har inte sett röda lönnäsor förut.








Från det här hållet ser man inte att Råsunda håller på
att rivas. Man började på norra sidan.







En liten idyll till bara 5 min från där vi bor.
4-H gården vid Agustendal, med barnverksamhet, lekplats
och lite smådjur såsom getter, höns och ponnyhästar.







Hoppsan, hoppsan ! En kvarglömd bysthållare med
kupa modell större på en parkbänk på "Slaktarbacken"








En del av balkongträdgården.


Morsning !

Ps
Kd och centern fortsätter att tävla om vem som är
minsta parti under 4 % - spärren till Riksdagen.
Jag vidhåller min bedömning att Alliansen upplöses
senast våren 2014 och att alla partier går fram till valet
som enskilda partier. Allt annat är idiotiskt om man värnar
sitt parti. Eventuellt kommer 28-åringen att lämna över
partiledarposten till C- stämman i höst.

Och så har man äntligen kartlagt hur vi pippar.
Måste analyseras mera innan jag kommenterar.
"Pippar bäst som pippar sist"
Ds

 





7 kommentarer:

  1. Underbara bilder Ior (som vanligt)! Det kan ju tyckas märkligt att en kvällstidning måste klarlägga detta för befolkningen, man undrar ju hur människan klarat av pippandet INNAN detta presenterades för folket?

    PS! Idag är det helgdag här då man firar Kanariedagen = Kanarieöarnas s.k. "nationaldag" DS!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Tack för att du tar oss med på dina promenader. För ett tag sedan när man presenterade årets rankning av Sveriges kommuner, skrev en person att det var konstigt att Solna hamnat så högt eftersom det inte finns någon natur där...

    SvaraRadera
  3. Promenader? Den här gången var det ju en cykeltur.

    SvaraRadera
  4. Håller med att IOR tar mycket fina bilder.
    Sedan delat jag IOR:s funderingar kring C och KD.

    SvaraRadera
  5. Och kvällens höjdpunkt var att AIK spöade Norrköping på nya parken.

    PS! Skål och tack för nästa DS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite kluven i det fallet. Men trots allt så överväger känslan för AIK nu. Men IFK får gärna ta silver.
      Skål och botten upp !

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera