måndag 13 maj 2013

Varken hackat eller malet ?





Det går lite på tomgång nu, men ryktet om min nära förestående död, är
 betydligt överdrivet. Och om jag inte dör i natt så kommer nästa blogg att
 publiceras från ett hotell i Montparnasse, Paris, imorgon eller en annan dag.
 
De senaste dagarna har jag testat nya objektivet Sigma 70 - 300 m/m
med macro. Det är inte lätt att utan stativ få skarpa bilder med
brännvidden 300 m/m, som synes. Inte alla bilder här nedan är taget
med det objektivet.
 
 


En ros jag fick i förskott till min stundande födelsedag av min
sons svärföräldrar.






Lilla "Kurre" boende inom strandskyddsområdet vid Råstasjön.
Den håller just på med att ömsa skinn från vinter till sommar. Ungefär som när andra byter
från vinterdäck tillsommardäck.






Rödhake med 300 m/m Sigma.







Talgoxe som gärna ser solen.








Att det här är en knölsvan, ser man på den karaktäristiska
 knölen ovan näbben.








Årets första geting förirrade sej in i köket igår. Han eller hon
 letar febrilt efter ett sätt att komma in i tulpanen på vår
fönstergardin.







Råstasjön 11 maj 2013.
Den här bilden är jag nog mest nöjd med hitills i år. När jag tittade upp från sökaren
i kameran var den borta.
 







På -70 talet jobbade jag som porträttfotograf och det ska jag
återuppta nu när jag blir stor. Den här tjejen från Sydamerika
träffade jag på vid Huvudsta strand och jag frågade om jag fick
ta några bilder. (Hon heter Loreen)







Primula Véris.








"Skandalarenan" bakom galler av liv.







Prydnad på köksväggen.
De 2 grisarna längst ner, samtalar om jordbrukspolitiken
 med en annan gris, som heter.........näe, men de här 2 heter...
.....näe, nu glömde jag.



 






Så här ser det ut vid Huvudsta strand en söndagseftermiddag. (Igår)
Man skulle kunna använda förra bilden med svinen och sätta ordet jävla före.






Kabbleka  (Calta palústris)






Slaktarbackens Gardencenter.




Morsning !
 
Ps
Om 6 timmar är det boarding på Air France.
God natt.
Ds

2 kommentarer:

  1. Men Ior, vilket språk du använder. Men dina bilder är glasklara nu och det är med glädje men njuter av dom. Skål och tack för nästa!

    SvaraRadera
  2. Jag måste instämma med vad Tomas har skrivit.
    Kan inte se att det är någon skillnad på bilderna från tidigare.
    Är imponerad av bilderna som du tar.
    Passa dig för flickorna i utlandet.

    SvaraRadera