lördag 1 juni 2013

Vad är det som går och går...........





.........................kunde inte sitta still igår heller......tog Berit under armen och "handgick" i det vackra försommarvädret Solna - Sundbyberg runt.

Bara ett stenkast från hemma där vi bor hemma.






Nu har vi passerat en hel del asfalt, genom Solna Buisness
park, Sturegatan Sundbyberg, för att stanna upp
vid Lötsjön, detta paradis likt Råstasjön i Solna bara ett
stycke härifrån.







Skrattmås i sommardräkt.







Hoppas att det snart kan bildas ett sammanhängande naturreservat runt Råstasjön
till Lötsjön med "Golfängarna".







En siestande anka vid Golfängarna, dock inte Anna.







Blev så glad när de här underbara Smörbollarna (Tróllius eurpaèus) dök upp invid
skogskanten. Dock inte vilda utan planterade. Minns dom från mitt barndomshem
där de växte vilt i stora mängder på ett av pappas fält.







Framme vid Råstasjön och den ser inte ut att må bra, verkar vara syrefattigt nu.
Man har ju hittat döda fiskar i veckan. Och här ses också att någon
"tappat" en chipspåse.








Men trots allt..........nu ökar antalet innevånare vid sjön, utan att man bygger sönder
området med lyxbostäder.















Efter hemkomsten till Huvudsta"fotade" jag Gulmåra som doftar sommar.






Som om inte 5 timmar till fots redan skulle räcka ? Efter lite påfyllning av bränsle
begav jag mej ut igen på en liten ensampromenad i närområdet. Jag kom på ett motiv jag promt ville ha som just nu kan ses. Inte den här, men den är också fin.
Tjärblomster, som den heter.
 








Det var den här bilden jag ville ha.

Morsning !


 




2 kommentarer:

  1. Ser ut som att sommarvädret har kommit till svedala äntligen. Snön är bort och ni slipper skrapa rutorna på bilen. Härliga bilder!

    SvaraRadera
  2. Det blev en vacker bild. Tänk såna underverk alla blommor är.

    SvaraRadera