söndag 9 december 2012

Vi fortsätter mot Tejeda och Crus de Tejeda


Från Fataga till Tejeda är vägen om möjligt ännu krokigare och jag börjar få ont i vänsterarmen, som jag mest styr med. Högern ligger mest på växelspaken eftersom jag måste växla ofta mellan 1:an, 2:an och 3:an.

Nu är vi i alla fall äntligen framme vid Antonios La Perdiz (Rapphönan). Jag har ju berättat flera gånger om honom, han som var portier i filmen Sällskapsresan. Han bodde 8 år i Suecia
och gifte sej svenskt, men frun avled och han flyttade tillbaka hit där han föddes.
Han byggde så den här restaurangen alldeles själv och han köpte allt virke i Sverige. Han t.o.m. gjorde inredningen, stolar och bord själv av svenskt furu.
Han blir alltid så glad när vi kommer. Det här är mitt på ön och lite svalare, men
solen lyser mer här än söderut, hävdar han.








Göran som innan han åkte från Sverige såg filmen
"Sällskapsresan", var så nyfiken på
hur "Gamla kläder" smakar, så han beställer det.
"Gamla kläder" är kanarisk köttgryta.
Vad vi övriga åt hamnade på sista bilden av någon
teknisk orsak som jag inte förstår. (som vanligt).








Kanariska och svenska flaggan mellan parasollen.









Göran var mycket belåten efter besöket och Antonio bjöd oss
 på kaffet. Jag frågade honom när det var säkrast att åka upp
 i trakterna för att se mandelblomningen. Ungefär den 10 Feb.
men ring först för det är olika beronde på vädret.








Nu lämnar vi Antonio för att åka upp till Crus
de Tejeda. Den näst högsta punkten på ön.








Men innan så tar jag den här bilden mot hans vägmur.








Klara färdiga , kör.







Efter några minuters körning rakt (menar krokigt) uppför,
stöter vi på en riktig Ior konkandes på en liten flicka. Såg att
mamman fick betala 5 E för ridturen. Dyrt, men Ior är Ior.






Här var riktigt kallt. Kan inte varit mer än 10 grader.
Ca 1.800 m ö. havet.







Här finns några tattare som försöker tvinga oss köpa saker
vi inte vill ha. De är efterhängsna och frågar var vi kom ifrån.
Jag svarade Vietnam. Annar brukar jag för det mesta säga Kina.
Det funkar. Här går också en massa höns och tuppar lösa.
Ser en tuppstjärt bakom tallen.








Bild som talar för sej själv.







Ungefär som maskrosorna i Sverige. Kan växa var som helst.








Hem valde vi att åka vägen ner mot Telde igen och GC  1,
motorvägen de sista milen. Precis som på Teneriffa bakom Tejde
var det dimmigt och fuktigt på den här sidan om toppen.
Vägarna är fantastiskt bra här. Så bra att vi blev omkörda av
en cyklist på nervägen.







Vi åt bakad Karré och där får vi sluta den resan.
(Jag använde mej av 3 kameror och därför blandar
visst bildprogrammet om bilderna lite hur som helst).


Morsning !

Ps
Nästa blogg imorgon visar dagens tur till Puerto de Mogán.
Ds

Ps igen
Undrar hur det är i Sverige ???? Sitter
28-åringen kvar ?
Ds igen.

4 kommentarer:

  1. Omkörd av en cyklist? Hade du glömt lägga ur handbromsen?

    PS! Hur det är i Sverige?= Snöigt så klart DS!

    SvaraRadera
  2. Hejsan! jag är en av systrarna som ni träffade på bussen. Vi hade en underbar vecka, längtar redan tillbaka till värmen.Här är ca 15grader kallt! Burr...
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !
      Vad kul att ni följer min blogg. Ja då är det 40 graders skillnad för här var nyss 25 grader +. Men nätterna är lite kyliga.
      Hälsningar
      Sverker och Berit

      Radera
  3. Vilka härliga bilder och vackra blommor! Du visar verkligen att man kan göra så mycket annat än att ligga vid poolen på Gran Canaria.

    SvaraRadera