måndag 17 december 2012

Söndagspromenad genom High Chaparall till Lidl



Någonting ska vi väl göra idag, så jag tog mina flickor med på en lång vandring genom öknen High Chaparall. Minnesgoda läsare minns att jag gjorde den här upptäcksvandringen ensam förra året.

Det började med att vi hittade ett träd som vi trodde var fikon.
I varje fall var de inte mogna i så fall.





Mycket oländig teräng genom vattentunnlar grus och sten.







Vet inte vad det var för frukter. Verkade vara
tomt och innehållslöst. Får ta med en kniv nästa gång.








Här väntar man sej bara att Hoss och cowboysarna ska dyka upp till häst med dragna gevär.







Känner mej liten bland de här bjässarna . Otroligt att det kan vara så grönt här i öknen.
Det här är alltså dalen man ser när man åker 1:ans buss mellan San Agustin och mot San Fernando. Titta ner till höger då så ser man dalen.









Fick se den här lilla utväxten på en av dem.
Som ett svart vinbär. Fanns bara på en.





Långt där borta ser man Bellavista och San Fernando.







Berit håller i handen en fröskida från ett Flamboyanträd
 som jag tog ner för att så ett frö av.







Det här är ett drakblodsträd. Som det finns rysliga
historier kring. De kan bli mycket stora. Det mest kända
finns på Teneriffa och sägs vara världens äldsta träd.
Från Jesu tid.

















Här nere i dalen finns bosättningar med lite udda innevånare.
Dalen ligger mellan GC 500 och GC 1. (Motorvägen)







Jag gick i bara sandaler och fick en tagg från en så´n
här goding i hälen.







Vackert gräs







Dessa lyste som silver i solen.
















Det här är nog inte den sorten som går att äta.







Nu närmar vi oss målet, Lidl.







Men innan dess tittade vi närmare på det här förfallna rucklet. Jag undrade redan förr året vad det kan ha varit. Nu såg vi en avbild av en greyhound och vi blev säkra på att det
varit en hundkapplöpningsbana. Vi såg några otydliga bokstäver på väggen och Britt googlade fram att det stod Canódrom, vilket betyder kapplöpningsbana.
Man ser att det varit publikläktare med ett torn för tävlingsledningen.






Här skymtar vi Lidl. Vi skulle titta närmare på utbudet och
 priserna där och vi blev mäkta imponerade.

 
 
 
 
 
 
Nyöppnat för i år. Inte långt från HiperDino.

 
 
 
 
 
 
Här ses också resterna av hundstallen. Bås som sönderfallit. Måste vara många år sedan det använts. Vore roligt att få närmare info.







Kundvagnsparkeringen utanför..........






Så kan ni få gissa hur det här är fotot är taget och
vad det är. Men det var gott efter ökenvandringen........






.....och gick bra ihop med rekomeletten som jag gjort mej
förtjänt av tycker jag.







Sista fotot innan vi var hemma igen. Vi gick förståss både
bort och hem.

Morsning !

Ps
I morgon ?????
Ds

3 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick följa med på den promenaden :)
    Är inte de där lila kaktusfrukerna ätbara? Det trodde jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej "Hyrestanten" !
      Jag är inte säker på att det är samma. Det finns ju så många arter. De ser inte lika ut men kanske inte mogna. När vi var i DSan Mateo köpte vi en påse med de röda. Säkert mycket nyttigt.
      Roligt att du tycker om att läsa. Har ingen lust ligga vid en pool eller badstrand när det finns så mycket att göra och se. Sol får man ju ändå bara man går ut.
      Hoppas du kan komma ner.

      Radera
  2. Får nog hålla med Ior, ser inte ut att vara den ätbara varianten av kaktusfrukten. Däremot var säkert räkomeletten ätbar. Och bilden på skuggan av en välfylld ölsejdel fick snålvattnet att rinna till.....suck.

    PS! Trava på Ior! DS!

    SvaraRadera