fredag 6 augusti 2010

Latmasken på systemet




Igår när jag gick förbi systemet, gick jag inte förbi förresten. När jag ändå var så nära slank jag in och köpte ett par öl.
I kassan sitter en herre med tydlig brytning från ett sydligare landskap i Sverige.
Jag hade lång kö efter mej och ville gärna underlätta för bakomvarande. Så jag skulle lägga den här träklossen ni vet, så att nästbakomvarandekunden kunde påbörja sin upplockning av en famn med öl av olika märken.
Det fanns ingen träbit, konstigt nog. Men jag såg en trave bredvid han i kassan, (från södra Sverige) så jag skulle plocka fram en. Då säger han att det är så besvärligt och tar tid för honom att plocka de här klossarna mellan varje kund.
Jaha, så var det med den saken.
Kommer osökt att tänka på en sann historia från verkliga livet. Här följer den :
1988 (tror jag det var). Jag jobbade ju på Centern, som det hette då. Vi hade riksstämma i Borgholm och där på Torggatan låg ett systembolag.
En av våra då anställda var Framlidne Thorsten Bengtsson, som vi f.ö. elakt kallade Törsten Bengtsson, för han var helnykterist, men vinprovare, så han har spottat ut mycket vin.
Men då i alla fall hittade jag själv på en rolig historia som följer:
- "Vet du vad det är för likhet mellan Thorsten Bengtsson och Torggatan" ?
- "Näe".
- "Jo de går båda förbi Systembolaget".
Kom på en till nu.
Det var mannen som kom till kassan på Ica i Solna Centrum och hade köpt 2 backar öl och en flaska Champis.
Då sa flickan i kassan : "Ska du ha så mycket öl men bara en flaska läsk" ?
"Ja frugan tycker så mycket om Champis" svarade mannen.
Morsning och goodnaight !
Ps
Ytterligare en moderat statsråd i blåsväder, Gunilla från Motala har lite svårt att få till det med biståndspengarna.
Men Fredrik tar Mååd i örat för att hon vill börja slakta Vattenfall. Ja är det inte det jag alltid sagt: Han är en bra moderat så klart.
Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar