torsdag 8 juli 2010

Stora starka karlar

Ett par veckor framåt har vi nu importerat arbetskraft från Skåne. Han heter Mårtensson i efternamn och är son till sin mor, som också heter Mårtensson.
Vi behöver ta itu med den stora singelhögen. Eftersom vi räknar med att få klart till rötmånadstiden så har vi sökt rötavdrag.
Han är stark och ganska stor. Jag satt i skuggan och pekade var kärrorna skulle stjälpas. Därför syns jag inte på bild. Vi (han) jobbade på bra i hettan, så efter en skön dusch plockade Berit fram grillen, som jag fick fina glöd på.
Ett annat problem att lösa är att fästa en lucka på gaveln till huset, där vi kan förvara skidor, överblivna bräder och annat bråte. Om ni visste vilket getingår det är på G. Inte minst uppe våran vind. En stor getingbilla strax innanför luckan fick 2 stora starka karlar att retirera och planerade för massmord senare under kvällen. (Vi har en granne som också är stor och stark).
Rör inte min geting röt jag. Tillåter ingen att döda getingar. De vill dej inget ont. De sticks bara i självförsvar om du klämmer dem eller rör deras hem. Jag låter dom gärna krypa på armen. (Min pappa var biodlare)


Dessutom fyller dom, tillsammans med bin och humlor, den viktiga uppgiften att pollinera blommor och växter. Utan de små krypen hade vi inga blommor att njuta dofterna av. Så är det !
"Jag sätter upp luckan nu". Sagt och gjort. Upp på stegen med skruvdragarn i höger hand och luckan i vänster. Getingarna flög ut och in, inte faan rörde dom mej.


Stora starka karlar rädda för några getingar.

Hm !


Bekanta skor vilse i bland ängsblommorna.

Morsning mina getingar.

Ps Jag fick ett erkännande efteråt, citat: "de där getingarna har dej att tacka för att de lever", slut citat. ds





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar