fredag 2 juli 2010

Inga fler män av pojkar

516 Knutsson
(Jag hette Knutsson på den tiden)




I bakgrunden 7:e komp. skyttepluton
vid I4 Linköping.
Året är 1962



Kolla bäddningen

Nu är det slut med allmän värnplikt från 1 juli. Inte för att jag tror att ryssen kommer och tar oss, men i alla fall.

Det märkliga är emellertid att en högerregering lägger ner försvaret. Det var väl inte särskilt roligt att göra "lumpen", men vi fick lära oss diciplin, vi fick lära oss att bädda en säng. Lakanen skulle vara sträckta så man kunde spela hartsfiol på dem. Se bilden ovan. En lumparkompis gör vapenvård på en AG (automatgevär).

Jag sköt också med en sådan. Den här vintern -62-63 var det kallt som f... 30 grader kommer jag ihåg.

Några av mina lumparkompisar var Stockholmare. En hette Jedemo och jag var med honom upp till Sthlm en gång. Det var stort. Vi var på Grönan och åkte något som var som en centrifug, man satt klistrad vid väggen. Gissa om jag spy....

Vi fick även lära oss städa, knäppa knapparna i skjortan. Någon gång på året var det som i skolan, öppet hus och föräldrarna kunde komma och hälsa på.

Just den gången hade jag missat en knapp i permissionsuniformen (nya mod. 62) vid uppställningen. Vi skulle få permis och åka hem med Mamma och Pappa.

Jag fick permissionsförbud för lördagen.

Annars var jag en mönstersoldat minsann. ....... Njaaa, inte hela tiden kanske.

Vi tjänade 5 kr om dagen och fick lön var 10:e dag. Pengarna räckte till cigaretter och någon pilsner till helgen.

Morsning och "Giv Akt"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar