torsdag 3 december 2009

Stockholmsbesök



En ganska skön dag idag, med sol, men 27 grader kallare än förra veckan. Sån´t är livet.
Vi gör idag ett besök i Solnas förstad Stockholm.
Tunnelbana till Kungsträdgården. De "nya" tunnelbanevagnarna har ju namn. Det var i slutet av förra århundradet, mitten 90-tal tror jag. Då de ny blå vagnarna introducerades utlystes namntävling, således.

Jag deltog förståss. Kriterierna var då att namnen skulle ha anknytning till Stockholm och jag tyckte ju att Birger Jarl, som grundade sta´n vore givet och det var det ju. När sedan de nya vagnarna invigdes var jag och ca 300 till inbjudna åka med på första resan, med presenter och högtidliga tal.

Senare ändrades kriterierna för namngivningen. Idag t.ex. åkte vi med Muhammed. Men jag har även åkt med Pippi (som i Långstrump). Fotografrade Muhammed, men bilden blev så mörk att jag inte kunde använda den.
Vi promenerar Arsenalsgatan, förbi Wedholms Fisk, där restaurangen serverar Piggvar av något slag till det faschzzchsionabla lunchpriset 490 SEK.

Vi gick raskt vidare över Wallenbergs torg till Nybroplan och kajen där "Marsipanbåten" ligger vid Nybrokajen.
Det är en av sommarbåtarna som till julen visar och säljer marsipan fån Trosafabriken. De har en tävling också där man får gissa vad en planka med marsipanfigurer på väger.
Ifjol vann jag den tävlingen. Blev uppringd dagarna före jul och det meddelades mej att jag gissat rätt så när som på 1 gram.

Det påminner mej om att när vi reste hem från GC i söndags så klarade vi vikten på bagaget med 0,5 kg tillgodo. Snacka om fingertoppskänsla. Tur att jag inte köpte den där sista flaskan.

Så gjorde vi då även årliga shoppingbesöket på Svenskt Tenn, som ligger på Strandvägen.
Det finns ju billigare ställen att köpa julklappar på, men det är så roligt att beblanda sej med
fint folk från Östermalm. (Öfvre). Kändisar snubblar man på. Bl.a. Fredrik Lindström.


Gåendes därifrån träffade jag Margareta Krook utanför Kungliga Dramatiska Teatern, även kallad Dramaten. Jag var tvungen känna henne på magen, för det sägs att hon är så varm och det var hon. Måtte det inte vara svininfluensan för jag har inte sprutat mej och tänker inte.







Nästa anhalt blev Östermalmshallen. Där träffar man också högt uppsatta personer. För några år sedan mötte jag PovelRamel därstädes. Så icke idag, men väl Jill Jonsson, sångerskan med eller utan h.




Vi var intresserade av att ev byta svinskinkan mot vildgrisskinka och det kan man köpa där sägs det. Tänker ev byta den sedvanliga skinkan eftersom det är mycket svin som mår dåligt och många mår dåligt av svin just nu.
Mot beställning kan man köpa för 250 kr/kg med ben. Berit köpte Laxöverskott (småbitar) till blivande laxpudding.

Sista traditonstitten var NK-s julskyltning, ett måste. Det var så dåligt ifjol, men i år var nog det bästa jag sett sedan jag regelbundet började titta . (3 år). (Berits förtjänst).


Passerandes Sergels torg ser vi den vackra glasskulpturen innan vi skyndar till T-banan. Väl hemma i Huvudsta blir det en cerveza, förlåt, öl, på "Lejon".

I centrumet är en lång kö som gör mej nyfiken. Är det julrea redan ? Nä det var kön till vårdcentralen med alla som skulle få sin ranson. Det är visst gratis nu.


Ps
Vet inte vad som hänt med kameran. Flera bilder idag blev dåliga
Ds

Morsning och Goodbyes


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar