onsdag 1 april 2009

Mitt dåliga samvete: SAAB

Jag har idag fått veta, från vanligtvis välunderrättad källa, att Näringsminister
Maud idag beställt en ny SAAB 9:3.
"Jag är trött på att köra Ford. Nu vill jag stötta svensk bilindustri, som nu har det svårt. Jag ångrar allt jag sagt om svenska bilar och uppmuntrar stat och kommun att köpa svenska bilar och helst SAAB. Det skulle kunna rädda tusentals jobb i Trollhättan och hela Sverige".

Citatet är hennes eget uttalande, som kunde hämtats från Grönköpings Veckoblad. Men så är det inte.


Heja Maud !






Den här Saaben är en 93:a från 1957 ca. Den hade dörrarna felöppnande framåt. Här är det taksökare på, som man hade på rallytävlingar förr. Bilen hade bara 3 cylindrar och krävde oljeblandad bensin. Den hade framhjulsdrift, som SAAB var föregångare till. Den hade också frihjul, som man kunde koppla på om man ville spara bensin. Det innebar att när man släppte gasen så rullade bilen av sej själv. Ja inte i uppförsbackar förståss.
Jag köpte den här bilen 1965, då jag bodde i Norrköping.
Observara att min gamla SAAB inte har något med Näringsministerns val av SAAB att göra.

2 kommentarer:

  1. Jasså minsann!
    Har Maud råd att köpa ny bil nu när vi har det så knapert i Sverige? :-)
    Agneta

    SvaraRadera