onsdag 11 februari 2009

Fattigdomen i Sverige

Idag tänkte jag vara positiv i min blogg och så råkade jag läsa artkeln i Stockholm City om den nya fattigdomen bland unga. 17 % av Stockholms barn lever i fattigdom. I Rinkeby kan inte hälften av barnen lägga en 50-lapp i klasskassan till friluftsdagar och skolresor. Jag blir sorgsen på riktigt.
Jag växte upp under 50-talet på landsbygden. Pappa var småbrukare och det var inte fett hemma. Det är lätt att glömma. Då minns jag att vi lade en femma var i månaden under 2 år och vi kom 1954 till Tivoli i Köpenhamn. Jag fick då min första kamera av pappa. En lådkamera Kodak Brownie Six 20 E. Den har jag kvar än idag. Kanske den var upphovet till att jag senare blev fotograf.
Det positiva jag tänkte skriva om idag är reportaget i samma tidning om att AIK-s damlag i fotboll inte tänker nöja sej med att bara vara bästa Stockholmslag som ifjol, utan siktar på guld.
Nu är chansen till det stor eftersom Marta har flytt snöiga Umeå.
Samma med AIK-s herrlag som också var bästa Stockholmslag ifjol, har chansen att få hänga guldmedaljerna runt halsen i höst.
Jag har inte ändrat uppfattning i kampen om fattigdomen, men jag kan leva med att AIK är bästa fotbollslagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar